Kursplan

Ledarskap i Socialt arbete - teori och praktik, 7,5 högskolepoäng

Leadership in Social Work - Theory and Practice, 7,5 Credits

Kurskod: SA124A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Socialt arbete Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2021-09-13
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-12-11 Litteraturlista fastställd: 2021-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2022 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs skall den studerande på en avancerad nivå kunna:

  • kritiskt problematisera, analysera och tillämpa teorier kring organisering och ledning samt chef- och ledarskap ur det sociala arbetets perspektiv,
  • identifiera behov av förändrings- och utvecklingsprocesser samt strukturera, genomföra och organisera personalrelaterat och hållbart organisationsutvecklande ledningsarbete,
  • identifiera behov av och organisera för stöd vid samverkansarbete och samarbetsprocesser,
  • självständigt hantera konflikter och genomföra professionella samtal med individer och grupper ur ett arbetsmiljö- och arbetsledarperspektiv,
  • värdera, problematisera och hantera såväl arbetsrättsliga som etiska dilemman i ledarskapet på olika nivåer inom socialt arbete,
  • visa insikt om ledarskapets, medarbetares och medborgares/brukare/klienters olika roller och relationer på olika nivåer i skilda organisationer och verksamheter med relevans för socialt arbete,
  • visa förmåga att söka, värdera, problematisera och på ett strukturerat sätt redovisa relevant kunskap, förmedla egna och andras tankar samt med stöd i källor, muntligt och skriftligt, självständigt kunna föra komplexa resonemang, samt argumentera, syntetisera och dra slutsatser,
  • visa förmåga att med ett korrekt och formellt språk kunna producera självständiga texter med hög kvalitet gällande struktur och logik, samt att texterna är sakliga / välgrundade och följer skrivregler.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen syftar till att ge insikt i och fördjupad kunskap om ledarskapets formella och informella förutsättningar och villkor för ledning av olika verksamheter inom socialt arbete. Kursen inriktas mot kritisk granskning och analys av organisering, ledning, chef- och ledarskap av socialt arbete ur olika perspektiv såsom mångfalds-, medarbetar- och brukarperspektiv. Olika teorier om utvecklings- och förändringsarbete behandlas i relation till förhållningssätt och strategier för förändring och utveckling i social verksamhet.

Studieformer

Undervisningen sker främst genom föreläsningar och seminarier. Studieformen består av både individuella- och gruppuppgifter samt tillämpning i form av färdighetsträning.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Ledarskap i socialt arbete 1, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Seminarium med skriftlig individuell uppgift

Ledarskap i socialt arbete 2, 3 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftligt individuell hemtentamen

Arbetsrätt och arbetsmiljöarbete, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Skriftlig individuell uppgift, muntlig redovisning i grupp

Konflikthantering och professionella samtal, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Färdighetsträning/rollspel, med skriftlig individuell uppgift


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Ledarskap i socialt arbete 1
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Ledarskap i socialt arbete 2
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Arbetsrätt och arbetsmiljöarbete
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Konflikthantering och professionella samtal
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För betyget Godkänd (G) på hel kurs krävs betyget Godkänd på samtliga examinationer.
För att få betyget Väl Godkänd (VG) på hel kurs krävs VG på det examinerande moment i kursen där betyget VG ges samt betyget Godkänd på resterande examinerande moment.

Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng varav 90 högskolepoäng med successiv fördjupning i socialt arbete, social omsorg eller omvårdnad alternativt annat beteendevetenskapligt ämnesområde där ett självständigt arbete (G2E) om 15 högskolepoäng ska ingå. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Rätten till förnyat prov:
Den som blivit underkänd har rätt till omtentamen. I normalfallet erbjuds omtentamen viss tid efter ordinarie tentamen. Omtentamen efter vårterminens sista tentamenstillfälle och uppsamlingsprov inför höstterminen ges vid ett och samma provtillfälle innan höstterminens start.

Kursvärdering:
Kursen utvärderas skriftligt i en särskilt kursvärdering vid kursens slut samt vid en träff med kursrepresentanter. Förändringar av kursen presenteras vid nästa kurstillfälle.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Arbetsrätt, Arbetsmiljölagen och diskrimineringslagen, AFS 2015:4 OSA

Arbetsmiljöverket Så förbättras verksamhetens arbetsmiljö.
Vägledning till Arbetsmiljöverkets föreskrifter om systematiskt arbetsmiljöarbete

AFS 2001:1

Alvesson, Mats. (2016)
Organisation och ledning. Ett något skeptiskt perspektiv.
Lund. Studentlitteratur. (263 s.)

Andersson, Thomas, Crevani, Lucia, Eriksson-Zetterquist, Ulla & Tengblad, Stefan. (2020)
Chefskap, ledarskap och medarbetarskap.
Lund. Studentlitteratur. (345 s.)

Dellve, Lotta & Wolmesjö, Maria. (2016)
Att leda integrerat värdeskapande.
Vetenskap för profession 35:2016.
Högskolan i Borås. (140s.)

Lennéer Axelsson, Barbro. & Thylefors, Ingela. (2013)
Konflikter: uppkomst, dynamik och hantering.
Stockholm: Natur & Kultur (280s.).

Lundström, Tommy & Shanks, Emelie (2015)
Chefer och ledare i socialt arbete
Tidskriften Socionomen. (14s.)

Referenslitteratur

APA Formatting and Style Guide
Purdue Online Writing Lab, (2019)

Språkrådet (2017)
Svenska skrivregler.
Upplaga 4. Stockholm: Liber

Den senaste upplagan av angiven kurslitteratur används