Kursplan

Hedersrelaterat våld och förtryck, 7,5 högskolepoäng

Honour Related Violence, 7,5 Credits

Kurskod: SA126A Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Socialt arbete Fördjupning: A1N
    Senast ändrad: 2022-09-13
Utbildningsnivå: Avancerad nivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-09-02 Litteraturlista fastställd: 2022-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2023 Revision: 3

Mål

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Kursens mål

Den studerande ska efter avslutad kurs:

  • visa förmåga att ur ett intersektionellt perspektiv kunna redogöra för hedersrelaterat våld och förtryck som förkroppsligad erfarenhet och stereotyp, samt hur dessa samspelar med varandra i vardagslivet,
  • kunna redogöra för olika teorier och begrepp för att förstå och förklara hedersrelaterat våld och förtryck,
  • visa förmåga att tillämpa teorier och begrepp i analyser av hedersrelaterat våld och förtryck som socialt, kulturellt och samhälleligt fenomen,
  • argumentera för olika insatsers lämplighet och konsekvenser för att hantera våldsutsattas situation och för att förebygga hedersrelaterat våld och förtryck,
  • visa förmåga att söka, värdera, problematisera och på ett strukturerat sätt redovisa relevant kunskap, förmedla egna och andras tankar samt med stöd i källor, muntligt och skriftligt, kunna föra självständiga komplexa resonemang samt argumentera, syntetisera och dra slutsatser,
  • visa förmåga att med ett korrekt och formellt språk kunna producera självständiga texter med hög kvalitet gällande struktur, argumentation och logik, samt att texterna är sakliga, välgrundade och följer skrivregler.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen fokuserar på hedersrelaterat våld och förtryck som förkroppsligad erfarenhet och som stereotyp. Kursen hanterar det hedersrelaterade våldets och förtryckets olika uttryck och konsekvenser för individer, grupper och samhället i stort. En viktig fråga är vad samhällets olika aktörer inom det offentligas och civilsamhällets verksamheter på olika nivåer kan göra, både i det akuta och det långsiktiga arbetet med att ge utsatta stöd och skydd, samt i det förebyggande arbetet . Kursen bygger på ett dynamiskt samspel mellan teori och praktik och vänder sig till dig som vill utveckla din yrkeskompetens och till dig som vill forska kring dessa frågor.

Studieformer

Kursen bygger på digital distansundervisning med möjlighet till campusförlagda moment. Undervisningen genomförs genom digitala föreläsningar, workshops och seminarier samt skriftliga arbeten.
Frånvaro från examinerande moment innebär ny examination som motsvarar den ordinarie enligt examinators anvisning

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Hedersrelaterat våld och förtryck I, 3 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examination sker genom workshops och seminarier.

Hedersrelaterat våld och förtryck II, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Examination sker genom en individuell skriftlig hemtentamen


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Hedersrelaterat våld och förtryck I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Hedersrelaterat våld och förtryck II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För det sammanvägda betyget Godkänt krävs G på samtliga examinationer
För det sammanvägda betyget Väl Godkänt krävs G på examination I och VG på examination II.

Särskild behörighet och andra villkor

180 högskolepoäng varav 90 högskolepoäng i socialt arbete med successiv fördjupning där ett självständigt arbete om 15 hp ingår. Alternativt 90 högskolepoäng i annat beteendevetenskapligt område med successiv fördjupning där ett självständigt arbete (G2E) om 15 högskolepoäng ingår. Dessutom krävs Svenska 3/Svenska B.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligataorisk litteratur

Abji, Salina & Korteweg, Anna. 2021.
“Honour”-based violence and the politics of culture in Canada: Advancing a cultural analysis of Multiscalar violence.
International Journal of Child, Youth and Family Studies (2021) 12(1), 73–92

Alinia, Minoo (2020)
White ignorance, race and feminist politics in Sweden,
Ethnic and Racial Studies. Volume 43, Issue 16: 249-267. https://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/01419870.2020.1775861

Baianstovu, Rúna (2017)
Heder. Hedersrelaterat våld, förtryck och socialt arbete.
Lund: Studentlitteratur

Baianstovu, Rúna í; Strid, Sofia, Cinthio, Hanna; Särnstedt Gramnaes, Emmie & Enelo, Jan-Magnus (2019)
Heder och samhälle. Det hedersrelaterade våldet och förtryckets uttryck och samhällets utmaningar.
Working Papers and Reports Social work, Örebro universitet

Baianstovu, Runa och Särnstedt Gramnaes, Emmie (2022)
Segregationens betydelse för hedersnormer samt för hedersrelaterat våld och förtryck.
Stockholm: Delegationen mot segregation (DELMOS).

Johnsdotter Sara och Essén Birgitta (2010)
Cultural change after migration: Circumsicion of girls in Western migrant communities
Best Pract res Clin Obstet Gynaecol, 2015 Oct 24. pii: S1521-6934(15)00195-9. doi: 10.1016/j.bpobgyn.2015.10.012. [Epub ahead of print]

Korteweg, Anna C. & Yurdakul, Gökce (2010)
Religion, Culture and the Politization of Honour-Related Violence.
United Nations Research Institute for Social Development: Gender and Development Program, Paper Number 12, October 2010.

Korteweg, Anna C. (2012)
“Understanding Honour Killing and Honour – related Violence in the Immigration Context: Implications for the Legal Profession and Beyond”.
Canadian Criminal Law Review, 16(2), 136–160.

Månsson, Per (2015)
Moderna samhällsteorier - tradtioner, riktningar, teoretiker.
Lund: Studentlitteratur

Reyes, Paulina de los (2003)
Patriarkala enklaver eller ingenmansland
Integrationsverket

Vetenskapliga artiklar och förordningar tillkommer.

Referenslitteratur

Baianstovu, Rúna í (2012)
Mångfald som demokratins utmaning
Doktorsavhandling, Örebro universitet

Johnsdotter, Sara (2002)
Created by God: How Somalis in Swedish Exile Reassess the Practice of Female Circumcision. Doctoral dissertation.
Lund University: Department of Social Anthropology.

Sedem, Mina (2012)
Rädsla för förlust av liv och heder
Doktorsavhandling, Department of Psychology, Stockholm University

SOU 2014:49
Våld i nära relationer - en folkhälsofråga. Förslag för ett effektivare arbete.
Betänkande av nationella samordnaren mot våld i nära relationer.