Kursplan
Socialt arbete med personer med funktionshinder, 7,5 högskolepoäng
Social Work with Persons with Disabilities, 7,5 Credits
Kurskod: | SA701G | Högskolepoäng: | 7,5 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Socialt arbete | Fördjupning: | G1N |
Senast ändrad: | 2019-03-14 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2014-12-14 | Litteraturlista fastställd: | 2019-03-14 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2019 | Revision: | 1 |
Mål
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kursens mål
Efter avslutad kurs förväntas den studerande:
- visa kunskap om aktuell forskning inom funktionshinderområdet,
- visa kunskap om handikappvetenskapliga teorier och begrepp,
- visa kunskap om stödsystem för personer med funktionsnedsättningar ur ett livsloppsperspektiv,
- visa förmåga att tillämpa arbetsmetoder och förhållningssätt i bemötandet av personer med funktionshinder samt
- visa förmåga att självständigt söka, värdera och använda relevanta vetenskapliga texter.
Kursens huvudsakliga innehåll
Kursen är utformad som en grundkurs i socialt arbete med inriktning på personer med funktionsnedsättning ur ett samhällsperspektiv. I kursen behandlas centrala handikappvetenskapliga teorier och begrepp, samt stödformer kopplade till lagstiftning, samhälleliga insatser och anhörigstöd. Kursen behandlar också arbetsmetoder inom det sociala arbetet och förhållningssätt i bemötandet av personer med funktionsnedsättning. Aktuell forskning inom det samhällsvetenskapliga funktionshinder området kommer att behandlats.
Studieformer
Kursen genomförs företrädesvis i form av föreläsningar, seminarier samt genomförande av skriftliga arbeten. Inlämningar av skriftliga arbeten samt vissa föreläsningar kommer att ske via lärplattformen på webben.
Obligatorisk närvaro gäller på två seminarier och en workshop. Frånvaro innebär ny examination som motsvarar den ordinarie enligt överenskommelse med examinator.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Socialt arbete med personer med funktionshinder, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig hemtentamen
Teorier, begrepp och arbetsmetoder, 3 högskolepoäng (Provkod: A002)
Tre obligatoriska tillfällen, varav två seminarier och en workshop. Skriftliga förberedelseuppgifter.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Betyg
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Socialt arbete med personer med funktionshinder
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Teorier, begrepp och arbetsmetoder
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till betyg
Betyg på helkurs:
För att få betyget Godkänd på helkurs krävs betyget Godkänd på samtliga examinerande moment.
För betyget Väl Godkänd krävs betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga hemtentamen.
Särskild behörighet och andra villkor
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Övriga föreskrifter
Kursen utvärderas skriftligt i en särskild kursutvärdering vid kursens slut.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Danermark, Berth. (red.) (2005) Sociologiska perspektiv på funktionshinder och handikapp. Lund: Studentlitteratur, 171 sidor
Lewin, Barbro (2011) För din skull, för min skull eller för skams skull. Lund: Studentlitteratur, 136 sidor
Strandberg, Thomas (red) (2011) Förhållningssätt och möten. Arbetsmetoder i social omsorg. Lund: Studentlitteratur, 312 sidor
Söderman, Lena & Antonson, Sivert (red) (2011) Nya omsorgsboken. Malmö: Liber, 300 sidor
Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Vetenskapliga artiklar och förordningar tillkommer.