Kursplan

Socialt arbete med personer med funktionshinder, 7,5 högskolepoäng

Social Work with Persons with Disabilities, 7,5 Credits

Kurskod: SA701G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Socialt arbete Fördjupning: G1N
    Senast ändrad: 2019-03-14
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-14 Litteraturlista fastställd: 2019-03-14
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Efter avslutad kurs förväntas den studerande:

  • visa kunskap om aktuell forskning inom funktionshinderområdet,
  • visa kunskap om handikappvetenskapliga teorier och begrepp,
  • visa kunskap om stödsystem för personer med funktionsnedsättningar ur ett livsloppsperspektiv,
  • visa förmåga att tillämpa arbetsmetoder och förhållningssätt i bemötandet av personer med funktionshinder samt
  • visa förmåga att självständigt söka, värdera och använda relevanta vetenskapliga texter.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen är utformad som en grundkurs i socialt arbete med inriktning på personer med funktionsnedsättning ur ett samhällsperspektiv. I kursen behandlas centrala handikappvetenskapliga teorier och begrepp, samt stödformer kopplade till lagstiftning, samhälleliga insatser och anhörigstöd. Kursen behandlar också arbetsmetoder inom det sociala arbetet och förhållningssätt i bemötandet av personer med funktionsnedsättning. Aktuell forskning inom det samhällsvetenskapliga funktionshinder området kommer att behandlats.

Studieformer

Kursen genomförs företrädesvis i form av föreläsningar, seminarier samt genomförande av skriftliga arbeten. Inlämningar av skriftliga arbeten samt vissa föreläsningar kommer att ske via lärplattformen på webben.

Obligatorisk närvaro gäller på två seminarier och en workshop. Frånvaro innebär ny examination som motsvarar den ordinarie enligt överenskommelse med examinator.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Socialt arbete med personer med funktionshinder, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Individuell skriftlig hemtentamen

Teorier, begrepp och arbetsmetoder, 3 högskolepoäng (Provkod: A002)
Tre obligatoriska tillfällen, varav två seminarier och en workshop. Skriftliga förberedelseuppgifter.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Socialt arbete med personer med funktionshinder
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Teorier, begrepp och arbetsmetoder
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

Betyg på helkurs:

För att få betyget Godkänd på helkurs krävs betyget Godkänd på samtliga examinerande moment.
För betyget Väl Godkänd krävs betyget Väl Godkänd på den individuella skriftliga hemtentamen.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen utvärderas skriftligt i en särskild kursutvärdering vid kursens slut.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Danermark, Berth. (red.) (2005) Sociologiska perspektiv på funktionshinder och handikapp. Lund: Studentlitteratur, 171 sidor

Lewin, Barbro (2011) För din skull, för min skull eller för skams skull. Lund: Studentlitteratur, 136 sidor

Strandberg, Thomas (red) (2011) Förhållningssätt och möten. Arbetsmetoder i social omsorg. Lund: Studentlitteratur, 312 sidor

Söderman, Lena & Antonson, Sivert (red) (2011) Nya omsorgsboken. Malmö: Liber, 300 sidor

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan

Vetenskapliga artiklar och förordningar tillkommer.