Kursplan

Socialt arbete, kandidatkurs, 30 högskolepoäng

Social Work, Advanced Course, 30 Credits

Kurskod: SA705G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Socialt arbete Fördjupning: G2E
    Senast ändrad: 2019-06-18
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-18 Litteraturlista fastställd: 2019-03-14
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Delkurs 1:
Efter avslutad kurs förväntas den studerande på en fördjupad nivå kunna:

  • söka och systematisera information på ett givet forskningsområde,
  • kritiskt granska aktuell forskning och utveckla nya problemformuleringar med koppling till tidigare forskning, socialvetenskapliga teorier, vetenskapsteori och metodologi,
  • visa kunskap om socialvetenskapliga teorier och begrepp som belyser samspelet mellan samhälleliga institutioner och organisationer samt kollektiva och individuella identiteter,
  • visa förmåga att operationalisera teoretiska eller komplexa begrepp,
  • visa kunskap om och förmåga att kritiskt granska och analysera sociala fenomen och interaktioner, med utgångspunkt i teorier och begrepp,
  • analysera och reflektera över olika vetenskapsteoretiska inriktningar,
  • bedöma, jämföra och argumentera för olika vetenskapliga metoders lämplighet för olika typer av undersökningar inom socialt arbete,
  • visa medvetenhet om forskningsetiska frågor och forskares etiska ansvar,
  • visa förmåga att framställa texter som uppfyller krav på akademiskt skrivande vilket innebär språklig kompetens, disposition och saklighet, samt
  • visa förmåga till muntlig kommunikation vid diskussion och argumentation i olika sammanhang.

Delkurs 2:
Den studerande ska efter delkursens slut, självständigt kunna genomföra och skriftligt presentera ett vetenskapligt arbete på en grundläggande akademisk nivå, genom att:

  • formulera, avgränsa och behandla en forskningsfråga med relevans för socialt arbete,
  • argumentera för sin forskningsfråga med utgångspunkt i kunskapsläget enligt nationell och internationell forskning inom området,
  • utforma och tillämpa relevanta analysverktyg, i form av teorier, begrepp, lagstiftning eller annat,
  • tillämpa relevanta vetenskapliga forskningsmetoder förenliga med vetenskapsteoretiska hållningen,
  • tillämpa och problematisera forskningsetiska riktlinjer i förhållande till den egna studien,
  • presentera och analysera egna forskningsresultat på ett tydligt och självständigt sätt,
  • kritiskt och självständigt reflektera över såväl studiens resultat som de metoder som använts i studien,
  • visa förmåga att framställa texter som uppfyller krav på akademiskt skrivande vilket innebär språklig kompetens, disposition och saklighet,
  • försvara arbetet vid ett muntligt seminarium samt
  • kritiskt granska och opponera på ett annat vetenskapligt arbete vid muntligt seminarium.

Kursens huvudsakliga innehåll

Under kursen fördjupas den studerandes teoretiska, vetenskapsteoretiska och metodologiska
kunskaper inför forskning om ämnen av relevans för socialt arbete. Därvidlag utvecklas studentens analytiska färdigheter och kritiska förmåga, liksom kunskaper om såväl olika analysmetoder och som om etiska överväganden inom forskning i socialt arbete. I andra delursen ges möjlighet att under handledning planera och genomföra en vetenskaplig undersökning av ett avgränsat ämne av relevans för socialt arbete. Det innebär att arbeta med alla delar i en forskningsprocess. Det innebär också att kritiskt reflekterar över metodval och resultat, samt att skriftligt sammanställa och rapportera undersökningsresultaten i vedertagen form, liksom att försvara examensarbetet och opponera på ett annat sådant vid seminarier.

Studieformer

Undervisningen bedrivs genom föreläsningar, grupparbeten, workshops samt seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Forskningsplan, 4 högskolepoäng (Provkod: C001)
Examination sker genom salstentamen.

Etikgranskning, 8 högskolepoäng (Provkod: C002)
Examination sker genom en skriftlig rapport. Betyget U är möjligt att komplettera till G genom att revidera den skriftliga rapporten en (1) gång. Komplettering ska ske inom 5 arbetsdagar från det att betyget har rapporterats.

Problemformulering, Att definiera teoretiska begrepp samt Metod och Vetenskapsteori, 3 högskolepoäng (Provkod: C003)
Examination sker genom skriftliga, individuella rapporter. Betyget U är möjligt att komplettera till G genom att revidera den skriftliga rapporten en (1) gång. Komplettering ska ske inom 5 arbetsdagar från det att betyget har rapporterats.

Förberedande Workshop (Provkod: C004)
Examination sker genom individuell muntlig kommunikation. Då momentet utgör förberedelse inför färdigställandet av kursuppgifterna (se provkod C003) erbjuds omexaminationstillfällen i nära anslutning till det ordinarie tillfället.

Examensarbete, 15 högskolepoäng (Provkod: D001)
Examination sker genom att författa, försvara och opponera på ett vetenskapligt examensarbete. Examensarbetet skrivs i par. Om särskilda skäl föreligger kan examinator besluta att examensarbetet skrivs individuellt. Efter att det skriftliga arbetet seminariebehandlats ska det färdigställas inom 5 arbetsdagar. För det skriftliga examensarbetet ges betyget U-VG. Betyget U är inte möjligt att komplettera utan ska omexamineras. Opposition och försvar av ett examensarbete görs individuellt och ges betyget U-G. Betyget U kan kompletteras inom 5 arbetsdagar från att betyget har rapporterats.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Forskningsplan
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Etikgranskning
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Problemformulering, Att definiera teoretiska begrepp samt Metod och Vetenskapsteori
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Förberedande Workshop
Som betyg används Deltagit (DT).

Examensarbete
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För det sammanvägda betyget Godkänt krävs G på samtliga examinationer under delkurs 1 och 2.
För det sammanvägda betyget Väl Godkänt krävs VG på 12 hp under delkurs 1 och på Examensarbete under delkurs 2, samt minst betyget G på övriga examinationer under delkurs 1 och 2

Särskild behörighet och andra villkor

60 högskolepoäng i socialt arbete med successiv fördjupning inklusive ett självständigt arbete om 7,5 hp på G1E -nivå.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen samläses med Socionomprogrammet.

Hantering av uppsats/självständigt arbete
Det slutexaminerade självständiga arbetet ska sändas som PDF-fil med e-post till en av examinator utsedd person.
Medgivandeblankett fylls i av samtliga författare och lämnas till en av examinator utsedd person.

Kursvärdering
Kursen avslutas med en elektronisk kursvärdering. (Högskoleförordningen, 1 kap 14§).

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Andersson, Sten. (2014) Om positivism och hermeneutik. Lund: Studentlitteratur, 206 sidor

Booth, Andrew, Papaioannou, Diana & Sutton, Anthea. (2016) Systematic approaches to a successful literature review. Los Angeles: Sage, 326 sidor

Danermark, Berth, Ekström, Mats, Jacobsen, Liselotte & Karlsson Jan CH. (2003) Att förklara samhället. Lund: Studentlitteratur, 371 sidor

Fejes, Andreas & Thornberg, Robert. (2014) Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber, 288 sidor

Hjerm, Mikael, Lindgren, Simon & Nilsson, Marco. (2014) Introduktion till samhällsvetenskaplig analys (2 uppl). Malmö: Gleerups, 205 sidor

Kvale, Steinar & Brinkman, Svend. (2014) Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur, 412 sidor

Källström, Åsa & Andersson Bruck, Kjerstin. (2017) Etiska reflektioner i forskning med barn. Malmö: Gleerups (152)

Lögdlund, Ulrik & Gottzén, Lucas. (red.) (2015). Sociologins teoretiker. Malmö: Gleerups (269)

Månsson, Per. (2015) Moderna samhällsteorier. Lund: Studentlitteratur, 452 sidor

Reinecker, Lotte. (2016) Problemformulering. Stockholm: Liber, 64 sidor

SFS (2003:460) Lag om etikprövning av forskning som avser människor

Referenslitteratur

Etikprövning av forskning som avser människor. Vägledning till ansökan. 8 sidor

Boréaus, Christina & Bergström, Göran. (2012) Textens mening och makt: metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys. Lund: Studentlitteratur, 526 sidor, valda delar

Börjesson, Mats & Rehn, Alf. (2009) Makt. Stockholm: Liber, 128 sidor

Djurfeldt, Göran, Larsson, Rolf & Stjärnhagen, Ola. (2003) Statistisk verktygslåda: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metoder. Stockholm: Studentlitteratur, 508 sidor

Elias, Norbert & Scotson, John L. (2011) Etablerade och outsiders. Göteborg: Arkiv förlag, 293 sidor

Lökensgard, Torlaug. (2010) Att skriva på universitet och högskolor. Lund: Studentlitteratur, 262 sidor

Mattsson, Tina. (2015) Intersektionalitet i socialt arbete: teori, reflektion, praxis. Malmö: Gleerups Utbildning AB, ca 200 sidor

Månsson, Per. (2014) Båten i parken. Introduktion till samhällsstudier. Malmö: Studentlitteratur, 125 sidor

Uhnoo, Daniel. (2012) Dunkla vanor. Om teori och referenspraktik i samhällsvetenskaplig forskning. Doktorsavhandling, Socialt arbete, Göteborgs universitet

Ödman, Per-Johan. (2016) Tolkning, förståelse, vetande. Hermeneutik i teori och praktik. Lund: Studentlitteratur, 254 sidor