Kursplan

Socialt arbete, Socialpolitik och socialt arbete i ett jämförande perspektiv, 7,5 högskolepoäng

Social Work, Comparative Social Policy and Social Work Studies, 7,5 Credits

Kurskod: SA710G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Socialt arbete Fördjupning: G1F
    Senast ändrad: 2020-03-13
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-12-18 Litteraturlista fastställd: 2020-03-13
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2020 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Den studerande förväntas efter avslutad kurs

  • visa kunskap om socialpolitikens, mänskliga rättigheters och det sociala arbetets grundläggande drag,
  • visa förståelse för relationen mellan samhällens ideal om sociala relationer, socialpolitik, mänskliga rättigheter och socialt arbete,
  • visa förståelse för och förmåga att tillämpa grundläggande komponenter i komparativ metod på socialpolitikens, mänskliga rättigheters och det sociala arbetets områden,
  • visa förmåga att analysera socialpolitik och mänskliga rättigheter som ett uttryck för samhällens ideal om sociala relationer och följderna av detta för det sociala arbetets organisation och utförande i ett komparativt perspektiv.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursens fokus är riktat mot socialpolitik som uttryck för samhällens uppfattning om hur sociala relationer och välfärd bäst bör ordnas samt det sociala arbetets roll i dessa processer. Under kursens gång ges möjlighet till utveckling av kunskap om socialpolitik och socialt arbete i flera olika länder.

De områden som berörs på kursen är

  • idealen bakom olika välfärdsregimer i allmänhet,
  • idealen bakom den skandinaviska välfärdsmodellen i synnerhet,
  • det sociala arbetets grundläggande politiska kontext i ett internationellt perspektiv,
  • metoder i komparativ socialpolitik och socialt arbete.

Studieformer

Undervisningen sker genom föreläsningar, seminarier samt en individuell uppsats. Studenterna kommer från olika länder och undervisningsmetoderna är interaktiva.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Kursen examineras genom aktivt deltagande vid föreläsningar och seminarier, samt en individuell skriftlig uppsats och muntlig presentation.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Föreläsningar och seminarier kräver obligatorisk närvaro. Vid frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska fullgöra momentet vid ett senare kurstillfälle. Möjligheten till ersättningsuppgift gäller endast frånvaro enstaka tillfällen. Vid upprepad frånvaro hänvisas den studerande till ett senare kurstillfälle.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Examination
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att få ett godkänt betyg på hela kursen krävs lägst betyget E på samtliga ingående moment. Sammanvägningen av examinationsuppgifternas betyg sker genom att bokstavsbetygen A-E omvandlas till siffrorna 5-1 och sammanräknas till ett medelbetyg där man också väger in det antal poäng som respektive delkurs utgör av hela kursens poängantal. Betyget på hela kursen sätts således genom ett viktat genomsnitt av delkurserna.

Särskild behörighet och andra villkor

30 avklarade högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråket är engelska.

Kursen avslutas med en elektronisk kursvärdering. (Högskoleförordningen,1 kap 14§)

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Garrett, Paul Michael (2017)
Welfare Words: Critical Social Work & Social Policy.
Bristol, England: Policy Press. 288 s, valda delar.

Ife, Jim (2016)
Human Rights and Social Work: Beyond Conservative Law.
Journal of Human Rights and Social Work, 1(1): 3-8.

Kamali, Masoud & Jönsson, Jessica H. (Eds). (2018)
Neoliberalism, Nordic Welfare States and Social Work: Current and Future Challenges.
London, England: Routledge. 272 s, valda delar.

Kennett, Patricia (Ed.). (2013)
A Handbook of Comparative Social Policy, Second Edition.
Cheltenham, England: Edward Elgar Publishing Inc., 398 sidor, valda delar.

Referenslitteratur

Esping Andersen, Gösta (1991)
The Three Worlds of Welfare Capitalism.
Cambridge: Polity Press.

Articles and official websites, 200 pages, will be added to the reading list in accordance with the teacher's recommendations.