Kursplan

Socialt arbete och socialpolitik för en hållbar framtid, 7,5 högskolepoäng

Social Work and Social Policy for a Sustainable Future, 7,5 Credits

Kurskod: SA711G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Socialt arbete Fördjupning: G1F
    Senast ändrad: 2020-09-14
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2020-06-11 Litteraturlista fastställd: 2020-09-14
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2021 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Den studerande förväntas efter avslutad kurs:

  • visa kunskap om olika välfärdsmodeller och socialpolitik i relation till hållbar utveckling,
  • visa kunskap om det sociala arbetets funktioner i olika socialpolitiska sammanhang,
  • visa förståelse för och förmåga att tillämpa kritiska perspektiv på socialpolitikens roll i relation till hållbar utveckling och solidarisk social sammanhållning,
  • visa förståelse för olika former av socialt arbete i relation till hållbar utveckling,
  • visa förmåga att analysera och reflektera över de globala målen för hållbar utveckling i förhållande till det sociala arbetet som en global profession och verksamhet för mänskliga rättigheter och social rättvisa.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen fokuserar på socialpolitik och det sociala arbetets organisering och praktiker i olika länder och välfärdskontexter med särskilt fokus på hållbar utveckling. Kursen erbjuder kunskap om grundläggande skillnader i socialpolitikens organisering i olika länder. Politiska och ideologiska bakgrunder till socialpolitikens utveckling som ett resultat av olika nationella moderniseringsprojekt och statsbildningar kommer att diskuteras under kursens gång. Kursen erbjuder även kunskap om socialpolitikens och det sociala arbetets roll och funktion för social rättvisa och ett hållbart och integrerat samhälle. Kursen erbjuder kunskap om det sociala arbetets socio-politiska sammanhang i olika länder och regioner och dess varierande roll i relation till offentliga och civila sektorer. Med utgångspunkt i att socialt arbete är en profession och verksamhet för social rättvisa diskuterar kursen dess roll för främjandet av en hållbar utveckling där människors jämlika levnadsvillkor oavsett nationalitet, klass, kön, och andra diskriminerande kategoriseringar står i fokus.

Studieformer

Kursen genomförs i form av föreläsningar, seminarier och studenters aktiva deltagande samt genomförande av skriftliga arbeten. Givet de faktum att studenterna kommer från olika länder och välfärdskontexter, uppmuntrar kursen till aktivt och interaktivt utbyte mellan kursdeltagarna.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Socialt arbete och socialpolitik för en hållbar framtid I, 3 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examination sker genom aktivt deltagande vid seminarier och individuella skriftliga uppgifter.

Socialt arbete och socialpolitik för en hållbar framtid II, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Examination sker genom att individuellt skriva och muntligt presentera en uppsats.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Seminarier kräver obligatorisk närvaro. Vid frånvaro från obligatoriskt undervisningstillfälle beslutar examinator om ersättningsuppgift eller om studenten ska fullgöra momentet vid ett senare kurstillfälle. Möjligheten till ersättningsuppgift gäller endast frånvaro enstaka tillfällen. Vid upprepad frånvaro hänvisas den studerande till ett senare kurstillfälle.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

Socialt arbete och socialpolitik för en hållbar framtid I
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Socialt arbete och socialpolitik för en hållbar framtid II
Som betyg används Underkänd (F), Tillräcklig (E), Tillfredsställande (D), Bra (C), Mycket bra (B) eller Utmärkt (A).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att få ett godkänt betyg på hela kursen krävs lägst betyget E på samtliga ingående moment. Sammanvägningen av examinationsuppgifternas betyg sker genom att bokstavsbetygen A-E omvandlas till siffrorna 5-1 och sammanräknas till ett medelbetyg där man också väger in det antal poäng som respektive delkurs utgör av hela kursens poängantal. Betyget på hela kursen sätts således genom ett viktat genomsnitt av delkurserna.

Särskild behörighet och andra villkor

30 avklarade högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Dominelli, Lena (2010)
Social Work in a Globalizing World.
Cambridge: Polity Press. 224 s, valda delar

Esping Andersen, Gösta (1991)
The Three Worlds of Welfare Capitalism.
Cambridge: Polity Press. 260 s, valda delar

Healy, Lynne. M. (2017).
Situating social work within the post-2015 Global Agenda.
European Journal of Social Work: Glocal Social Work, 20(1), 5-16

Jönsson, Jessica. H. (2019)
Overfishing, social problems, and ecosocial sustainability in Senegalese fishing communities.
Journal of Community Practice: Ecosocial Work and Social Change in Community Practice, 27(3-4), 213-230

Kamali, Masoud & Jönsson, Jessica H. (Eds). (2018)
Neoliberalism, Nordic Welfare States and Social Work: Current and Future Challenges.
London, England: Routledge. 272 s, valda delar

Peeters, Jef. (2012)
The place of social work in sustainable development: Towards ecosocial practice.
International Journal of Social Welfare, 21(3), 287-298

Powers, Meredith.C.F., Rambaree, Komalsingh. and Peeters, Jef. (2019)
Degrowth for transformational alternatives as radical social work practice.
Critical and Radical Social Work, 7 (3), 417-433

Artiklar och officiella webbsidor, 200 sidor, kommer att adderas till den obligatoriska litteraturen i enlighet med lärarens rekommendationer.