UTBILDNINGSPLAN

Masterprogram i informatik - ledning och styrning av informationssäkerhet, 120 högskolepoäng

Master's Programme in Information Systems - Information Security Management, 120 Credits

Programkod: SIL2M
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Inrättat: 2005-10-04 (CF 52-532/2005)
Fastställd: 2018-06-04 (ORU 2018/02814)
Ikraftträdande: Höstterminen 2019
Beslutad av: Fakultetsnämnden för ekonomi-, natur- och teknikvetenskap
Institution: Handelshögskolan vid Örebro universitet

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

MASTEREXAMEN
Kunskap och förståelse

För masterexamen ska studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För masterexamen ska studenten

  • visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
  • visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
  • visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen ska studenten

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

KURSER

  • Informatik, Introduktion till informationssäkerhet, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (A1N)
  • Informatik, Regulativa aspekter av informationssäkerhet, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (A1N)
  • Informatik, Sociala aspekter av informationssäkerhet, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (A1N)
  • Informatik, Introduktion till IT-säkerhet, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (A1N)
  • Informatik, Tillämpad styrning av informationssäkerhet, avancerad nivå, 12 högskolepoäng (A1F)
  • Informatik, Kravställande för informationssäkerhet, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (A1N)
  • Informatik, Ledning och styrning av informationssäkerhet - tillämpningsområden, avancerad nivå, 10,5 högskolepoäng (A1F)
  • Informatik, Teorier om informationssystem, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (A1F)
  • Informatik, Kvalitativa metoder i informatikforskning, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (A1F)
  • Informatik, Kvantitativa metoder i informatikforskning, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (A1F)
  • Informatik, Professionell och akademisk kommunikation, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (A1N)
  • Informatik, Uppsats, avancerad nivå, 30 högskolepoäng (A2E)

UTBILDNINGENS HUVUDSAKLIGA UPPLÄGG

Utbildningsprogrammet omfattar 120 högskolepoäng (hp) uppdelade på två år. Programmet ger en fördjupning inom området ledning och styrning av informationssäkerhet. Programmet innefattar såväl teoretiska som praktiska element.

Programmet inleds med en introduktion till området informationssäkerhet med kursen Introduktion till informationssäkerhet (7,5 hp). Syftet med kursen är att studenterna ska utveckla en grundläggande förståelse för informationssäkerhet och områdets centrala koncept och arbetsuppgifter. För att skapa förutsättningar för en god informationssäkerhet och förebygga incidenter kombinerar organisationer olika säkerhetslösningar. Dessa kan vara av regulativ, social eller teknisk karaktär. Därför följer tre kurser som är organiserade kring dessa typer av informationssäkerhetslösningar: Regulativa aspekter av informationssäkerhet (7,5 hp), Sociala aspekter av informationssäkerhet (7,5 hp) och Introduktion till IT-säkerhet (7,5 hp). Den första kursen handlar om hur informationssäkerhet skapas med lagstiftning, policyer och regler. Den andra kursen fokuserar på hur anställdas kunskap och medvetenhet om informationssäkerhet kan bidra till ökad informationssäkerhet. Den tredje kursen introducerar hur mjukvara och hårdvara kan användas för att skapa informationssäkerhet.

Den andra terminen på programmet fokuserar på hur en organisation kan skapa systematik i ledning och styrning av informationssäkerhet. Terminens första kurs, Tillämpad styrning av informationssäkerhet (12 hp) handlar om ledningssystem för informationssäkerhet. Ett ledningssystem är ledningens verktyg för att säkerställa att verksamheten bedrivs gentemot uppsatta mål; i det här fallet ett stöd för att systematiskt planera, utveckla, följa upp och utvärdera kvaliteten i organisationens arbete med informationssäkerhet. Den andra kursen, Kravställande för informationssäkerhet (7,5 hp) fokuserar på hur man, som beställare, ställer och följer upp informationssäkerhetskrav vid utveckling och upphandling av informationssystem. Under den terminens sista kurs, Ledning och styrning av informationssäkerhet - tillämpningsområden (10,5 hp) använder studenterna sina tidigare kunskaper på ett verkligt informationssäkerhetsproblem.

Det andra året syftar till att studenterna ska utveckla kunskap om och färdigheter i forsknings- och utredningsarbete, att studenten ska kunna identifiera och tillgodose kunskapsbehov samt kunna kommunicera kunskap som utvecklats. Vidare syftar det andra året till ökad grad av reflektionsförmåga kring forsknings- och utredningsverksamhet inom IT-området. Det andra året är viktigt inte bara för dem som väljer att gå vidare till utbildning på forskarnivå, utan också för dem som på olika sätt vill arbeta med att leda, utveckla eller värdera informationssäkerhet. Den tredje terminen inleds med kursen Teorier om informationssystem (7,5 hp), som tar upp vad teorier är och hur de kan användas som analys- och designverktyg i relation till informationssäkerhet. Därefter följer två kurser i utredningsmetodik som är relevanta både i forskning och utredningsarbete kring informationssäkerhet: Kvalitativa metoder i informatikforskning (7,5 hp) och Kvantitativa metoder i informatikforskning (7,5 hp). Terminen avslutas med kursen Professionell och akademisk kommunikation (7,5 hp), som handlar om kommunikation av utredningsresultat till både praktiker och forskare. Den fjärde terminen består av kursen Uppsats (30 hp), där studenten ska genomföra ett självständigt arbete.

EXAMEN

Masterexamen
En masterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 60 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde (kurser med beteckningen A1N/A1F/A1E och A2E) inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng med beteckningen A2E.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

BEHÖRIGHETSVILLKOR

Examen på examen på grundnivå om minst 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom något av huvudområdena informatik, datateknik eller företagsekonomi. Dessutom krävs kunskaper motsvarande Engelska kurs 6 eller kurs B från gymnasieskolan.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Antal högskolepoäng senast sista anmälningsdag.

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Undervisningen bedrivs på engelska.

Undervisningen har inslag av distansundervisning.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Information

Den som antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningstillfället.

Den som har beviljats att fortsätta studierna efter ett studieuppehåll har rätt att fortsätta utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället.

Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan eller i särskilt beslut.