Kursplan

Sociologi, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng

Sociology, Intermediate Course, 30 Credits

Kurskod: SO004G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Sociologi Fördjupning: G1F
    Senast ändrad: 2019-09-13
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-11 Litteraturlista fastställd: 2019-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2020 Revision: 2

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs visar den studerande kunskap om

  • centrala klassiska och moderna sociologiska och socialpsykologiska teorier,
  • olika perspektiv på relationerna individ-samhälle, handling-struktur och mikro-makro, och
  • sociologiska och socialpsykologiska undersökningsmetoder.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs kan den studerande

  • tillämpa centrala sociologiska och socialpsykologiska begrepp i analys av samhällsfenomen,
  • genomföra en mindre empirisk undersökning, och
  • muntligt och skriftligt diskutera olika teoretiska perspektiv och undersökningsmetoder.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att

  • kritiskt värdera och förhålla sig till egna såväl som andras vetenskapliga arbeten inom sociologi och socialpsykologi.

Kursens huvudsakliga innehåll

Sociologisk och socialpsykologisk teori, 7,5 högskolepoäng

I delkursen behandlas sociologisk och socialpsykologisk teori, med fokus på relationen mellan individ-samhälle, handling-struktur och mikro-makro. Dessa teorier är viktiga för att förstå samhällets organisering och förändring på en övergripande nivå, men också för att analysera socialt samspel och social kategorisering i konkreta sammanhang.

Globalisering, individualisering och risk, 7,5 högskolepoäng

Delkursen behandlar tre teman - globalisering, individualisering och risk - som är centrala i den moderna sociologiska teoribildningen. Delkursen tar även upp exempel på hur dessa teoretiska perspektiv har tillämpats inom olika forskningsområden.

Kvalitativ metod, 7,5 högskolepoäng

Delkursen behandlar kvalitativ forskningstradition och dess vetenskapsteoretiska perspektiv, genomförande av olika steg i forskningsprocessen från forskningsdesign och insamling av empiri till bearbetning och analys av data. Dessutom behandlas kopplingen mellan problem, teorianvändning och metodval i forskning.

Kvantitativ metod, 7,5 högskolepoäng

Delkursen behandlar kvantitativ forskningstradition och dess vetenskapsteoretiska perspektiv, genomförande av olika steg i forskningsprocessen från forskningsdesign och insamling av empiri till bearbetning och analys av data. Delkursen behandlar bivariat och multivariat analys med speciellt fokus på regressionsanalys. Den innefattar också användning av statistikprogrammet SPSS.

Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier, grupparbeten, fältarbeten, laborationer och eget arbete.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Sociologisk och socialpsykologisk teori

Sociologisk och socialpsykologisk teori I, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Salstentamen.

Sociologisk och socialpsykologisk teori II, 3 högskolepoäng (Provkod: A004)
Salstentamen.

Sociologisk och socialpsykologisk teori III (Provkod: A005)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier samt gruppövningar.

Globalisering, individualisering och risk

Globalisering, individualisering och risk I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Salstentamen.

Globalisering, individualisering och risk II (Provkod: B002)
Obligatoriskt moment i form av deltagande i seminarium.

Kvalitativ metod

Kvalitativ metod I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: C001)
Salstentamen.

Kvalitativ metod II (Provkod: C002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier.

Kvantitativ metod

Kvantitativ metod I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: D001)
Salstentamen.

Kvantitativ metod II (Provkod: D002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier samt laborationer.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Sociologisk och socialpsykologisk teori I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Sociologisk och socialpsykologisk teori II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Sociologisk och socialpsykologisk teori III
Som betyg används Deltagit (DT).

Globalisering, individualisering och risk I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Globalisering, individualisering och risk II
Som betyg används Deltagit (DT).

Kvalitativ metod I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kvalitativ metod II
Som betyg används Deltagit (DT).

Kvantitativ metod I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kvantitativ metod II
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

Sociologi, grundkurs, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Undervisningsspråket kan även vara engelska.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur som rör hela kursen

Se universitetsbibliotekets ämnesguide för sociologi, http://www.oru.se/ub/Soka/Amnesguider/

Tillägg och kommentarer som rör hela kursen

På alla delkurser tillkommer i samband med undervisningen anvisat material om ca 100-150 sidor.

Det kan tillkomma kostnader i samband med fältstudier.

Sociologisk och socialpsykologisk teori, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

deBeauvoir, Simone (1976)
"Inledning" ur Det andra könet
Stockholm: AWE/Gebers *

Durkheim, Émile (1978)
"Vad är ett socialt faktum?" ur Sociologins metodregler
Göteborg: Korpen *

Elias, Norbert & Scotson, John (2010) (2:a reviderade och utökade upplagan)
Etablerade och outsiders
Lund: Arkiv

Goffman, Erving (2014)
Jaget och maskerna. En studie i vardagslivets dramatik
Stockholm: Studentlitteratur

Layder, Derek (2005)
Understanding Social Theory
London: SAGE

Marx, Karl (1995)
"Bourgeoisi och proletariat" ur Människans frigörelse
Göteborg: Daidalos *

Simmel, Georg (1981)
"Storstäderna och det andliga livet" ur Hur är samhället möjligt?
Göteborg: Korpen *

Weber, Max (1978)
"Asketismen och kapitalismens anda" ur Den protestantiska etiken och kapitalismens anda
Uppsala: Argos *

Referenslitteratur

Gottzén, Lucas & Lögdlund, Ulrik (2014)
Sociologins teoretiker
Malmö: Gleerup

Tillägg och kommentarer

Litteratur markerad med * finns tillgänglig via Blackboard.

Globalisering, individualisering och risk, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Giddens, Anthony (1999)
Modernitet och självidentitet. Självet och samhället i den senmoderna epoken
Göteborg: Daidalos

Jensen, Tommy & Tollefsen, Aina (2012)
Globalisering
Malmö: Liber

Lupton, Deborha (2013)
Risk, Key Ideas
London: Routledge, (valda delar)

Roman, Christine (2014)
"Children and Risk" i Families, Relationship & Societies 3(3): 443-457

Rosa, Hartmut (2013)
Acceleration, modernitet och identitet. Tre essäer
Göteborg: Daidalos

Roseneil, Sasha & Budgeon, Shelley (2004)
"Cultures of Intimacy and Care beyond the Family: Personal Life and Social Change in the Early 21st Century", i Current Sociology 52:135-159

Smart, Carol & Shipman, Beccy (2004)
"Visions in the monochrome: families, marriage and individualization thesis" i British Journal of Sociology 55(4): 491-509

Kvalitativ metod, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Bryman, Alan (2018)
Samhällsvetenskapliga metoder
Stockholm: Liber

Hjerm, Mikael, Lindgren, Simon & Nilsson, Marco (2014)
Introduktion till samhällsvetenskaplig analys
Malmö: Gleerup, (2:a upplagan)

Referenslitteratur

Språkrådet (2008)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber

Kvantitativ metod, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Bryman, Alan (2018)
Samhällsvetenskapliga metoder
Stockholm: Liber

Edling, Christofer & Hedström, Peter (2003)
Kvantitativa metoder: Grundläggande analysmetoder för samhälls- och beteendevetare
Lund: Studentlitteratur

Referenslitteratur

Språkrådet (2008)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber