Kursplan

Sociologi, kandidatkurs, 30 högskolepoäng

Sociology, Advanced Course, 30 Credits

Kurskod: SO005G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Sociologi Fördjupning: G2E
    Senast ändrad: 2021-03-11
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-11 Litteraturlista fastställd: 2021-03-11
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2021 Revision: 4

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs visar den studerande fördjupade kunskaper

  • i sociologisk och socialpsykologisk teori, och
  • om forskningsdesign, olika datainsamlingsmetoder, analystekniker och metodologi.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs kan den studerande

  • självständigt genomföra ett vetenskapligt arbete inom kursens ämnesområde,
  • skriftligt dokumentera och muntligt kommunicera ett självständigt genomfört vetenskapligt arbete inom kursens ämnesområde, och
  • visa god förmåga till muntlig och skriftlig kommunikation och samarbete i grupp.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs visar den studerande förmågan att

  • självständigt kritiskt värdera och reflektera över grundläggande sociala och samhälleliga förhållanden.

Kursens huvudsakliga innehåll

Självständigt arbete, 15 högskolepoäng

Det självständiga arbetet, som löper parallellt med delkurserna Metod och Sociologisk och socialpsykologisk teori, genomförs under handledning och innebär analys av ett valt problemområde. Det självständiga arbetet kan vara teoretiskt eller ta formen av en empirisk undersökning med teoretisk förankring. Det självständiga arbetet utförs i par. Informationssökning på biblioteket ingår.

Metod, 7,5 högskolepoäng

Delkursen ger en fördjupning i kvalitativ och kvantitativ forskningsdesign och metod. Inom den kvalitativa delen behandlas fallstudier som forskningsdesign och studenter väljer sedan att fokusera på en av följande metoder: textanalys, intervjuer eller observation. Det kvantitativa metodinslaget inkluderar regressionsanalys och datorbaserade övningar.

Sociologisk och socialpsykologisk teori, 7,5 högskolepoäng

I delkursen behandlas sociologisk och socialpsykologisk teori. Delkursen ger fördjupad kunskap om olika teoretiska perspektiv på relationen mellan individ och samhälle och relationen mellan aktör och struktur.

Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, seminarier, laborationer, grupparbeten och handledning. Webbaserade undervisningsmoment kan också förekomma.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Självständigt arbete

Självständigt arbete I, 15 högskolepoäng (Provkod: A001)
Författandet av ett självständigt arbete, försvar av det självständiga arbetet vid seminarium samt opposition på annat självständigt arbete vid ett seminarium.

Självständigt arbete II (Provkod: A002)
Obligatoriskt moment i form av deltagande som åhörare vid examinerande seminarium.

Metod

Metod I, 4 högskolepoäng (Provkod: B001)
PM och skriftlig gruppinlämningsuppgift.

Metod II, 3,5 högskolepoäng (Provkod: B002)
Salstentamen.

Metod III (Provkod: B003)
Obligatoriskt moment i form av grupparbete i SPSS.

Sociologisk och socialpsykologisk teori

Sociologisk och socialpsykologisk teori, fördjupningskurs I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: C001)
Hemtentamen.

Sociologisk och socialpsykologisk teori, fördjupningskurs II (Provkod: C002)
Obligatoriska moment i form av deltagande i seminarier samt gruppövningar.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Självständigt arbete I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Självständigt arbete II
Som betyg används Deltagit (DT).

Metod I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Metod II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Metod III
Som betyg används Deltagit (DT).

Sociologisk och socialpsykologisk teori, fördjupningskurs I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Sociologisk och socialpsykologisk teori, fördjupningskurs II
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl Godkänd på hel kurs krävs betyget Väl Godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

Sociologi, grundkurs, 30 högskolepoäng och Sociologi, fortsättningskurs, 30 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Utbildningen kan även ges på engelska.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt informerar institutionen berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Referenslitteratur som rör hela kursen

Se universitetsbibliotekets ämnesguide för sociologi, http://www.ub.oru.se/guider/sociologi

Självständigt arbete, 15 högskolepoäng

Referenslitteratur

Augustsson, Gunnar (2012)
Akademisk skribent
Lund: Studentlitteratur

Eriksson Barajas, Katarina, Forsberg, Christina & Wengström, Yvonne (2013)
Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap: vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar
Stockholm: Natur & Kultur

Jarrick, Arne & Josephson, Olle (1996)
Från tanke till text: en språkhandbok för uppsatsskrivande studenter
Lund: Studentlitteratur

Rienecker, Lotte & Stray Jörgensen, Peter (2002)
Att skriva en bra uppsats
Malmö: Liber

Svenska språknämnden (2008)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber

Tillägg och kommentarer

Litteratur med relevans för det valda området för det självständiga arbetet väljs av studenten.

Metod, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Bergström, Göran & Boréus, Kristina (red.) (2012)
Textens mening och makt: metodbok i samhällsvetenskaplig text- och diskursanalys. (3., [utök.] uppl.)
Lund: Studentlitteratur, (valbar mot Fangen eller Kvale & Brinkmann)

Edling, Christofer & Hedström, Peter (2003)
Kvantitativa metoder: Grundläggande analysmetoder för samhälls- och beteendevetare
Lund: Studentlitteratur

Fangen, Katrine (2005)
Deltagande observation
Malmö: Liber, (valbar mot Bergström & Boréus eller Kvale & Brinkmann)

Kvale, Steinar & Brinkmann, Svend (2014)
InterViews: learning the craft of qualitative research interviewing (2.ed.)
Los Angeles: Sage Publications, (valbar mot Bergström & Boréus eller Fangen)

Yin, Robert (2007)
Fallstudier: design och genomförande
Malmö: Liber

Referenslitteratur

Field, Andy (2010)
Discovering Statistics Using SPSS
SAGE Publications Ltd

Hancock, R. Dawson & Algozzine, Bob (2017)
Doing Case Study Research: A Practical Guide for Beginning Researchers
New York: Teachers College Press

Tillägg och kommentarer

Litteratur om ca 100-150 sidor kan tillkomma.

Sociologisk och socialpsykologisk teori, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Berger, Peter L. & Luckmann, Thomas (1991)
The Social Construction of Reality. A Treatise in the Sociology of Knowledge
London: Penguin

Bourdieu, Pierre (1991)
"Några egenskaper hos fälten" i Kultur och Kritik
Göteborg: Daidalos*,

Bourdieu, Pierre (2000)
Pascalian Meditations
Stanford: Stanford University Press, (utdrag ur)*

Bourdieu, Pierre (1989)
"Social Space and Symbolic Power" Sociological Theory 7(1)*

Bourdieu, Pierre (1997)
"The Forms of Capital" i Education - Culture, Economy, and Society. A. H. Halsey (red.)
Oxford: Oxford University Press, *

Foucault, Michel (2017)
Övervakning och straff. Fängelsets födelse
Lund: Arkiv, (5:e översedda upplagan)

Hedström, Peter, & Swedberg, Richard (1996)
"Rational Choice, Empirical Research, and the Sociological Tradition" i European Sociological Review, 12(2)

Merton, Robert K. (1938)
"Social Structure and Anomie" i American Sociological Review, 3(5)*

West, Candace & Fenstermaker, Sarah (1995)
"Doing Difference" i Gender & Society 9(1)

West, Candance & Zimmerman, Don (1987)
"Doing Gender" i Gender and Society, 1(2)

Tillägg och kommentarer

Litteratur om ca 100-150 sidor kan tillkomma.
Litteratur markerad med * distribueras via Blackboard.