UTBILDNINGSPLAN

Psykologprogrammet, 300 högskolepoäng

Master's Programme in Professional Psychology, 300 Credits

Programkod: SPS2Y
Utbildningsnivå: Grundnivå och avancerad nivå
Inrättat: 2002-04-23 (CF 481/2002)
Fastställd: 2018-06-18 (ORU 2018/03323)
Ikraftträdande: Höstterminen 2019
Beslutad av: Fakultetsnämnden för humaniora och socialvetenskap
Institution: Institutionen för beteende- social- och rättsvetenskap

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå och avancerad nivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

PSYKOLOGEXAMEN
För psykologexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för att självständigt arbeta som psykolog och för att fullgöra föreskriven praktisk tjänstgöring (PTP) som fordras för att få behörighet som psykolog.

Kunskap och förståelse
För psykologexamen ska studenten

  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
  • visa fördjupad kunskap om psykologiska metoder för utredning och åtgärd avseende individer, grupper och organisationer,
  • visa fördjupad kunskap och förståelse för samhälls- och familjeförhållanden som påverkar olika grupper och individer, såväl barn som kvinnor och män,
  • visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer, och
  • visa kunskap om relevanta författningar.

Färdighet och förmåga
För psykologexamen ska studenten

  • visa fördjupad förmåga att bedriva psykologisk behandling,
  • visa förmåga att under handledning bedriva psykoterapi,
  • visa fördjupad förmåga att självständigt planera, leda och genomföra förebyggande arbete samt utvecklings- och förändringsarbete med inriktning på individer, grupper, organisationer och miljöer,
  • visa fördjupad förmåga att på vetenskaplig grund kritiskt utvärdera och utveckla behandlingsarbete och åtgärdsprogram inom verksamhetsområdet,
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper,
  • visa förmåga att för berörda parter muntligt och skriftligt redogöra för utredning, åtgärd och resultat samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa, och
  • visa förmåga att kritiskt och självständigt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För psykologexamen ska studenten

  • visa förmåga att fortlöpande utveckla självkännedom och empatisk förmåga,
  • visa fördjupad förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
  • visa förmåga att identifiera etiska aspekter på eget forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot klienter och deras närstående, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet
Efter avslutad utbildning ska studenten

  • visa fördjupad förmåga att planera och genomföra förebyggande arbete inom olika psykologiska verksamheter, och
  • visa fördjupad förmåga att följa scientist-practitionermodellen i praktiskt psykologarbete, och bidra till ömsesidigheten mellan vetenskap och praktik.

KURSER

  • Psykologisk temakurs I, 30 högskolepoäng (psykologi, G1N)
  • Psykologisk temakurs II, 30 högskolepoäng (psykologi, G1F)
  • Psykologisk temakurs III, 30 högskolepoäng (psykologi, G1F)
  • Psykologisk temakurs IV, 30 högskolepoäng (psykologi, G2F)
  • Psykologisk temakurs V, 30 högskolepoäng (psykologi, G2F)
  • Psykologisk temakurs VI, 30 högskolepoäng (psykologi, G2F)
  • Psykologisk temakurs VII, 30 högskolepoäng (psykologi, A1N)
  • Psykologisk temakurs VIII, 30 högskolepoäng (psykologi, A1N)
  • Psykologisk temakurs IX, 60 högskolepoäng (psykologi, A2E)

UTBILDNINGENS HUVUDSAKLIGA UPPLÄGG

Psykologprogrammet är ett sammanhållet yrkesprogram som omfattar 300 högskolepoäng och som leder till en psykologexamen. Det huvudsakliga området för utbildningen är psykologi, inom vars ram samtliga kurser ges. Psykologexamen samt ett års praktisk psykologtjänstgöring (PTP) ger behörighet att ansöka om legitimation hos Socialstyrelsen.

Programmet är uppbyggt omkring tre distinkta block; Ett ämnesrelaterat, ett vetenskapligt och ett professions- och färdighetsrelaterat. Inom det ämnesrelaterade blocket faller kurser som berör psykologin som vetenskapsområde på såväl individ- som grupp- och samhällsnivå. Inom det vetenskapliga blocket faller kurser som berör vetenskapsteori och -filosofi, vetenskaplig metod, analys och psykologexamensuppsats. Inom det professions- och färdighetsrelaterade blocket faller kurser som berör generiska färdigheter för psykologer, såsom att samtala och utreda, men också yrkesetik och juridik, psykologpraktik och en särskild delkurs om självkännedom ur ett professionsperspektiv.

Inom ramarna för de nio temakurserna (Psykologisk temakurs I-IX) finns delkurser som tillåter fördjupning i vart och ett av de tre blocken. Programmet inleds med "Psykologisk temakurs I" vars första delkurs omfattar en orientering i psykologyrket. Under resterande delar av år 1 ligger fokus på normalpsykologiska processer. Under år 2 introduceras psykopatologi och klinisk psykologi, och här finns det möjlighet att ersätta en av terminerna med utbytesstudier. År 3 är till stor del inriktad mot professionella färdigheter. År 4 och 5 ägnas till största del åt fördjupning och tillämpning. Kurserna läses i den ordning som framgår under föregående rubrik.

Ett särskilt fokus ligger på förebyggande arbete inom psykologisk verksamhet, och ett särskilt fokus ligger på att bidra till ömsesidigt utbyte mellan vetenskap/forskning och praktiskt psykologarbete.

EXAMEN

Psykologexamen
Psykologexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 300 högskolepoäng. Inom ramen för kursfordringarna ska studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng.

BEHÖRIGHETSVILLKOR

Grundläggande behörighet samt Matematik 2a / 2b / 2c och Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2 (områdesbehörighet A5)

eller

Grundläggande behörighet samt Matematik B och Samhällskunskap A (områdesbehörighet 5)

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (40 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (60 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Undervisningen bedrivs normalt på svenska, men undervisning på engelska kan förekomma.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Information

Den som antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningstillfället.

Den som har beviljats att fortsätta studierna efter ett studieuppehåll har rätt att fortsätta utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället.

Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan eller i särskilt beslut.