UTBILDNINGSPLAN

Masterprogram i statistik, Statistisk modellering och data science, 120 högskolepoäng

Master's Programme in Statistics - Statistical Modelling and Data Science, 120 Credits

Programkod: SST2M
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Inrättat: 2022-06-07 (ORU 2022/03300)
Fastställd: 2024-01-09 (ORU 2024/00183)
Ikraftträdande: Höstterminen 2023
Beslutad av: Fakultetsnämnden för ekonomi-, natur- och teknikvetenskap
Institution: Handelshögskolan vid Örebro universitet

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

MAGISTEREXAMEN
Kunskap och förståelse
För magisterexamen ska studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För magisterexamen ska studenten

  • visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
  • visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.


Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen ska studenten

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)


MASTEREXAMEN
Kunskap och förståelse
För masterexamen ska studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.


Färdighet och förmåga
För masterexamen ska studenten

  • visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
  • visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
  • visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen ska studenten

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)


Lokala mål för utbildningsprogrammet
Efter avslutad utbildning ska studenten

  • vara väl förtrogen med statistikerns yrkesroll och professionella ansvar,
  • visa fördjupade kunskaper och färdigheter i statistiska metoder och deras tillämpning,
  • visa förmåga att självständigt kunna välja angreppssätt och analysmetoder samt vid behov utveckla och anpassa dem till nya situationer,
  • visa förmåga att motivera och förklara valet av analysmetod samt visa insikt om betydelsen av datakvalitet för valet av analysmetod, och
  • visa förmåga att hantera och strukturera stora och komplexa datamängder inklusive åskådliggörande av data.

KURSER

  • Statistik, Matematik, avancerad nivå, 5 högskolepoäng (A1N)
  • Statistik, Datavisualisering, avancerad nivå, 5 högskolepoäng (A1N)
  • Statistik, Sannolikhetslära, avancerad nivå, 5 högskolepoäng (A1N)
  • Statistik, Inferensteori, avancerad nivå, 5 högskolepoäng (A1F)
  • Datateknik, Programmering för statistiker, avancerad nivå, 5 högskolepoäng (A1N)
  • Datateknik, Databaser, avancerad nivå, 5 högskolepoäng (A1N)
  • Statistik, Ekonometri, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (A1F)
  • Statistik, Statistiska beräkningar och datorintensiva metoder, avancerad nivå, 7,5 högskolepoäng (A1F)
  • Statistik, Magisteruppsats, avancerad nivå, 15 högskolepoäng (A1E)
  • Statistik, Bayesiansk statistik, avancerad nivå, 5 högskolepoäng (A1F)
  • Statistik, Maskinlärning för data science, avancerad nivå, 5 högskolepoäng (A1F)
  • Statistik, Urvalsteori, avancerad nivå, 5 högskolepoäng (A1F)
  • Statistik, Praktik för statistiker, 15 högskolepoäng (A1F)
  • Valfria kurser om 15 alternativt 30 högskolepoäng inom universitetets utbud
  • Statistik, Masteruppsats, avancerad nivå, 15 högskolepoäng (A2E)

UTBILDNINGENS HUVUDSAKLIGA UPPLÄGG

Programmet inleds under termin ett med kurserna Statistik, Matematik, 5 högskolepoäng (hp), Statistik, Datavisualisering, 5 hp, Statistik, Sannolikhetslära 5 hp, Datateknik, Programmering för statistiker, 5hp, Statistik, Inferensteori, 5 hp och Datateknik, Databaser, 5hp.

Under termin 2 läses kurserna Statistik, Ekonometri, avancerad nivå, 7,5 hp och Statistik, Statistiska beräkningar och datorintensiva metoder, avancerad nivå, 7,5 hp samt Statistik, Magisteruppsats, avancerad nivå, 15 högskolepoäng

Under termin 3 läser studenterna kurserna Statistik, Bayesiansk statistik, avancerad nivå, 5 hp, Statistik, Urvalsteori, avancerad nivå, 5 hp, Statistik, Maskinlärning för data science, avancerad nivå, 5 hp samt 15 hp valfria kurser inom universitetets utbud. Rekommendation är att välja kurser i statistik på avancerad nivå, matematik, informatik, datavetenskap eller något tillämpningsämne.

Under termin 4 läser studenterna kursen Statistik, Praktik för statistiker, 15 hp alternativt 15 hp i statistik på avancerad nivå, kurser inom matematik, informatik, datavetenskap eller något tillämpningsämne. Därefter läses kursen Statistik, Masteruppsats, avancerad nivå, 15 hp.

Magisterexamen
Studenter som önskar avsluta med en magisterexamen läser kurser och skriver uppsats enligt upplägget för termin 1 och 2 ovan.

EXAMEN

Magisterexamen
En magisterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng, varav minst 45 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 30 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde (kurser med beteckningen A1N/A1F/A1E) inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng med beteckningen A1E.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

Masterexamen
En masterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 60 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde (kurser med beteckningen A1N/A1F/A1E och A2E) inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng med beteckningen A2E.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

BEHÖRIGHETSVILLKOR

Examen på grundnivå om 180 hp varav, 90 hp inom statistik alternativt minst 30 i statistik och 60 hp i matematik, alternativt 60 hp i statistik där 7,5 hp i statistisk teori och 7,5 hp i regressionsanalys/ekonometri ingår. Dessutom krävs kunskaper motsvarande Engelska kurs 6 eller kurs B från gymnasieskolan.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Antal högskolepoäng senast sista anmälningsdag.

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Undervisningen bedrivs på engelska.

Samtliga kurser inom statistik ges på engelska och master- respektive magisteruppsatsen ska skrivas på engelska.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Information

Den som antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningstillfället.

Den som har beviljats att fortsätta studierna efter ett studieuppehåll har rätt att fortsätta utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället.

Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan eller i särskilt beslut.