Kursplan

Svenska språket, grundkurs, 30 högskolepoäng

Swedish Language, Basic Course, 30 Credits

Kurskod: SV001G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Svenska språket Fördjupning: G1N
    Senast ändrad: 2019-03-12
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2014-12-16 Litteraturlista fastställd: 2019-03-12
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2019 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs visa

  • kunskaper om svenska språkets struktur,
  • kunskaper om texters struktur, form och innehåll, och
  • förståelse för samband mellan språk och samhälle.

Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • visa förmåga att lokalisera, definiera och analysera företeelser på olika språkstrukturella nivåer,
  • analysera multimodala texters uppbyggnad och funktion,
  • identifiera och beskriva relationer mellan språkliga, sociala och samhälleliga kategorier,
  • tillämpa grundläggande metoder för analys av samtal,
  • genomföra mottagaranpassade muntliga och skriftliga framställningar, och
  • reflektera över olika kommunikativa syften i talande och skrivande.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • diskutera texter i relation till deras kontexter,
  • ta ställning till, och värdera, skilda attityder till språkliga varieteter och vård av språk, och
  • diskutera och värdera muntliga och skriftliga framställningar i syfte att ge konstruktiv respons.

Kursens huvudsakliga innehåll

Språksociologi, 7,5 högskolepoäng

Delkursen tar upp språkbrukare och språksituationer, dvs. talade och skrivna sociala sammanhang. Språk och samhälle diskuteras i relation till aspekter som region, social hemvist, kön, ålder och flerspråkighet. Med utgångspunkt i konkret språkbruk tar studenten ställning till attityder till språk och språkvårdsfrågor.

Svenska språkets struktur, 7,5 högskolepoäng

Delkursen innehåller momenten ordklasslära, morfologi, svenskans ordbildning, lexikal semantik, fraslära och syntax. Under delkursen analyseras autentiska texter, både litterära sådana och brukstexter, med avseende på dessa olika moment. I delkursen innefattas även en komparativ aspekt på olika texters grammatiska struktur.

Språkfärdighet, 7,5 högskolepoäng

Delkursen består av övningar i att tala och skriva, med olika syften och för skilda målgrupper och är upplagd som praktiskt arbete med tal och texter i större och mindre grupper. Orientering och diskussion om språkriktighet, skrivregler och ordböcker ingår.

Textanalys, 7,5 högskolepoäng

Delkursen innehåller momenten textanalys och textteori. Under delkursen analyseras texter inom bruksprosa. Texterna analyseras noggrant med avseende på innehållsstruktur, interpersonella strukturer och argumentation. Huvudvikten läggs på att förståelsen av textens form är uttryck för ett val hos sändaren, samt på texternas funktion i relation till situations- och kulturkontexter. Den språkliga formens betydelse för textens kommunikativa funktion belyses. Delkursen syftar till att ge god färdighet i att med språkvetenskaplig terminologi beskriva hur texter är uppbyggda, vidare till att studenterna ska kunna identifiera och beskriva skillnader mellan olika texter och genrer samt kunna diskutera texter ur ett vidare funktionellt och socialt perspektiv.

Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, lektioner och övningar.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Språksociologi

Språksociologi, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Muntliga redovisningar och skriftlig inlämningsuppgift.

Svenska språkets struktur

Svenska språkets struktur, 7,5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Salstentamen.

Språkfärdighet

Språkfärdighet, 7,5 högskolepoäng (Provkod: C001)
Muntliga redovisningar och skriftliga inlämningsuppgifter.

Textanalys

Textanalys, 7,5 högskolepoäng (Provkod: D001)
Muntliga redovisningar, skriftliga inlämningsuppgifter och en avslutande hemtentamen.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom två veckor efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Språksociologi
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Svenska språkets struktur
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Språkfärdighet
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Textanalys
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på helkurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Språksociologi, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Edlund, Ann-Catrin; Erson, Eva & Milles, Karin (2007)
Språk och kön
Stockholm: Norstedts akademiska förlag, (valda delar läses)

Josephson, Olle (senaste upplagan)
"Ju": ifrågasatta självklarheter om svenskan, engelskan och alla andra språk i Sverige
Stockholm: Norstedt

Sundgren, Eva (red.) (senaste upplagan)
Sociolingvistik
Stockholm: Liber

Svenska språknämnden (senaste upplagan)
Språkriktighetsboken
Stockholm: Norstedts akademiska förlag, (valda delar läses)

Tillägg och kommentarer
Ytterligare 100 sidor kan tillkomma som obligatorisk litteratur.

Svenska språkets struktur, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Bolander, Maria (senaste upplagan)
Funktionell svensk grammatik
Stockholm: Liber

Bolander, Maria (senaste upplagan)
Funktionell svensk grammatik. Övningsbok
Stockholm: Liber

Teleman, Ulf (red.) (1992)
Grammatik på villovägar
Solna: Almqvist & Wiksell, (valda delar läses)

Referenslitteratur

Hultman, Tor G. (2003)
Svenska akademiens språklära
Stockholm: Svenska akademien

Tillägg och kommentarer
Ytterligare 10-50 sidor kan tillkomma som obligatorisk litteratur.

Språkfärdighet, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Dysthe, Olga; Hertzberg, Frøydis & Løkensgard Hoel, Torlaug (senaste upplagan)
Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning
Lund: Studentlitteratur, (valda delar läses)

Hellspong, Lennart (2011)
Konsten att tala: Handbok i praktisk retorik
Lund: Studentlitteratur, (valda delar läses)

Strömquist, Siv (2014)
Skrivboken: skrivprocess, skrivråd och skrivstrategier
Malmö: Gleerup, (valda delar läses)

Svenska språknämnden (senaste upplagan)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber

Tillägg och kommentarer
Ytterligare ca100 sidor kan tillkomma som obligatorisk litteratur.

Textanalys, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Björkvall, Anders (2009)
Den visuella texten: Multimodal analys i praktiken
Stockholm: Hallgren och Fallgren, (Ord och stil. Nr 40), (valda delar läses)

Hellspong, Lennart & Ledin, Per (1997)
Vägar genom texten. Handbok i brukstextanalys
Lund: Studentlitteratur, (valda delar läses)

Nyström Höög, Catharina (2015)
"Värdegrundstexter - ett nytt slags uppdrag för klarspråksarbetet?" i Sakprosa, 7(2), s. 1-26
https://www.journals.uio.no/index.php/sakprosa/article/view/831

Olofsson, Mikael, Rosander, Carin & Sellgren, Mariana (2006)
Funktionell grammatik - en en introduktion samt analys av en lärobokstext i samhällskunskap
i Axelsson, Monica m.fl. (red.): Ämne och språk.- språkliga dimensioner i ämnesundervisningen. s. 126 - 149, http://www.andrasprak.su.se/polopoly_fs/1.84033.1333713181!/menu/standard/file/Amneochsprak.pdf

Svenska språknämnden (2006)
Textvård: att läsa, skriva och bedöma texter
Stockholm: Norstedts akademiska förlag, (valda delar läses)

Referenslitteratur

Svenska språknämnden (senaste upplagan)
Språkriktighetsboken
Stockholm: Norstedts akademiska förlag, (valda delar läses)

Tillägg och kommentarer
Ytterligare ca 100 sidor kan tillkomma som obligatorisk litteratur.