Kursplan

Svenska för arbetslivet, 30 högskolepoäng

Swedish for Professional Life, 30 Credits

Kurskod: SV016G Högskolepoäng: 30
Huvudområde: Svenska språket Fördjupning: G1N
    Senast ändrad: 2019-09-13
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2018-12-04 Litteraturlista fastställd: 2019-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2020 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna visa

  • grundläggande kunskaper om skrivande och olika genrer och texttyper i arbetslivet,
  • grundläggande kunskaper om centrala skrivteoretiska begrepp,
  • grundläggande kunskaper om svenskans syntax, och olika typer av satser,
  • grundläggande kunskaper om struktur i samtal,
  • kunskap om centrala textanalytiska begrepp,
  • grundläggande förståelse för en funktionell multimodal textsyn,
  • fördjupade kunskaper om skrivande och olika genrer och texttyper i arbetslivet, och
  • fördjupade kunskaper om centrala skrivteoretiska begrepp.


Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna

  • skriva språkligt begripliga texter som följer normer för svensk sakprosa,
  • anpassa text efter olika sammanhang och målgrupper,
  • resonera om och motivera val i textanalysprocessen,
  • analysera muntlig och skriftlig kommunikation i arbetslivet utifrån form och funktion,
  • formulera analysfrågor med relevans för multimodal kommunikation och ledarskap i arbetslivet,
  • med hjälp av språk- och textanalytiska metoder besvara analysfrågor, och
  • välja adekvata semiotiska resurser för att skapa målgruppsanpassade texter för ett diversifierat arbetsliv.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs visa förmågan att

  • värdera egna och andras texter,
  • värdera och motivera val i den egna språkanalysen,
  • uppvisa värderingsförmåga och kritiskt förhållningssätt genom att reflektera över textanalytiska begrepp och deras relevans för arbetslivet, och
  • granska och bedöma andras texter utifrån såväl centrala synsätt på skrivandet i arbetslivet som texternas syfte, målgrupp, och kontext.

Kursens huvudsakliga innehåll

Skrivande för arbetslivet I, 7,5 högskolepoäng

Delkursen är praktiskt inriktad och ger träning i att skriva olika typer av texter utifrån olika syften och målgrupper i arbetslivet. Skrivuppgifterna utgår från genuina fall från professionella verksamheter där skriftlig kommunikation utgör en viktig del. Vi arbetar bland annat med de organisatoriska utmaningarna som skrivandet bemöter och är en del av. Delkursen aktualiserar de kontextuella faktorer man som skribent behöver känna till och frågor om vilka kommunikationssätt som kan användas i olika sammanhang. Delkursen introducerar även grundläggande skrivteoretiska begrepp.

Språk och struktur i arbetslivets texter och samtal, 7,5 högskolepoäng

Stora delar av arbetslivet ägnas åt att tala och skriva. Varje gång vi använder språket gör vi grammatiska val av olika slag, alltså val mellan olika resurser som språksystemet erbjuder. Sådana val påverkar bl.a. relationen mellan dem som kommunicerar, men också vad som markeras som viktigt och mindre viktigt. I delkursen övar vi upp förmågan att identifiera olika grammatiska resurser och relatera dem till deras funktion i språksituationen.

Multimodal kommunikation, 7,5 högskolepoäng

Delkursen ger verktyg för analys av multimodala texter där skrift, bild och andra kommunikationssätt samverkar. Delkursen utgår från socialsemiotiska och diskursanalytiska perspektiv som dominerat inom språkvetenskaplig multimodalitetsanalys under de senaste 20 åren och som varit produktiva för analys av diskurser och genrer i arbetslivet. Inom ramen för delkursen analyseras t.ex. strategitexter från myndigheter och företag men också externkommunicerande texter och multimodala produkter så som marknadsföringsmaterial.

Skrivande för arbetslivet II, 7,5 högskolepoäng

I delkursen fördjupas de kunskaper, färdigheter och förmågor som utvecklades under delkursen Skrivande för arbetslivet 1 genom att grundläggande teoretiska kunskaper om skrivande, textplanering och målgruppstänkande tillämpas. I detta ingår att värdera, producera och utveckla arbetslivets texter samt handledning av andra skribenter. Delkursen ramas in av organisationsperspektiv på språkanvändning och tar upp skrivande i den digitala eran liksom frågor om mångfald och inkludering i relation till skrivande i arbetslivet. Skrivuppgifterna utgår från genuina fall från professionella verksamheter där skriftlig kommunikation utgör en viktig del.

Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, lektioner och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Skrivande för arbetslivet I

Skrivande för arbetslivet I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Inlämningsuppgifter och obligatoriska moment.

Språk och struktur i arbetslivets texter och samtal

Språk och struktur i arbetslivets texter och samtal, 7,5 högskolepoäng (Provkod: B001)
Salstentamen och obligatoriska moment.

Multimodal kommunikation

Multimodal kommunikation, 7,5 högskolepoäng (Provkod: C001)
Inlämningsuppgifter och obligatoriska moment.

Skrivande för arbetslivet II

Skrivande för arbetslivet II, 7,5 högskolepoäng (Provkod: D001)
Inlämningsuppgifter och obligatoriska moment.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringsuppgiften ska lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Skrivande för arbetslivet I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Språk och struktur i arbetslivets texter och samtal
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Multimodal kommunikation
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Skrivande för arbetslivet II
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår sådana förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan så anordnas möjlighet till särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt kommer institutionen att informera berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Skrivande för arbetslivet I, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Andersson, Helen (2014)
Skriva i sociala medier – i händelse av kris
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
https://www.msb.se/RibData/Filer/pdf/27349.pdf

Nyström Höög, Catharina, Söderlundh, Hedda, Sörlin, Marie (2012)
Myndigheterna har ordet. Om kommunikation i skrift (kap. 1 och 2)
Stockholm: Språkrådet/Norstedt

Løkensgard Hoel, Torlaug (2001)
Skriva och samtala. Lärande genom responsgrupper (kap. 1,2, 3 och 5)
Lund: Studentlitteratur

Rosé, Mikael (2017)
Skriva för att övertyga (kap. 1,2,3,6 och 8)
Stockholm: Sanoma Utbildning

Strömqvist, Siv (senaste utgåvan)
Skrivboken (kap. 4, 5, 7, 9, 10, 11 och 12)
Malmö: Gleerup

Referenslitteratur

Karlsson, Ola (red) (2017)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber

Svenska språknämnden (senaste utgåvan)
Språkriktighetsboken
Stockholm: Norstedts akademiska förlag

Språk och struktur i arbetslivets texter och samtal, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Holmberg, Per & Karlsson, Anna-Malin (senaste utgåvan)
Grammatik med betydelse
Uppsala: Hallgren & Fallgren

Holmberg, Per, Karlsson, Anna-Malin & Nord, Andreas (senaste utgåvan)
Funktionell textanalys (kap. 1, 2 och 7)
Stockholm: Norstedt

Darics & Koller (senaste utgåvan)
Language in business, language at work (kap. 1, 5 och 12)
London: Palgrave

Referenslitteratur

Bolander, Maria (senaste utgåvan)
Funktionell svensk grammatik
Stockholm: Liber

Multimodal kommunikation, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Björkvall, Anders (2009)
Den visuella texten: Multimodal analys i praktiken
Lund: Studentlitteratur

Darics, Erika & Koller, Veronika (2018)
Language in business, language at work (kap. 2, 3, 8, 13)
London: Palgrave

Helgesson, Karin (2017)
"Att sälja sig själv: Genrekonventioner i ansökningsbrev" i Helgesson, Karin, Landqvist, Hans, Lyngfelt, Anna, Nord, Andreas & Wengelin, Åsa (red.)
Text och Kontext: Perspektiv på textanalys, s. 31-46

Holmberg, Per, Karlsson, Anna-Malin, Nord, Andreas (2011)
Funktionell textanalys (kapitel 4, 5, 9, 10, 11, 12, 13)
Stockholm: Norstedt

Nyström Höög, Catharina (2019, kommande)
"Med värdegrunden mot framtiden".En bildstudie i Humanetten 44

Rehnberg, Hanna Sofia, (2019)
"Hur ska det märkas att vi har bytt värderingar?” En kritisk analys av ett nyckelord i managementsamhället
I:Bianchi, Marco, Haåkansson, David, Melander, Björn, Pfister, Linda, Westman, Maria & Östman, Carin (red.), Svenskans beskrivning 36. Förhandlingar vid trettiosjätte sammankomsten Uppsala 25–27 oktober 2017
Uppsala: Institutionen för nordiska språk vid Uppsala universitet, s. 255–267

Tønnesson, Johan, Matthiessen, Christina, Nyström Höög, Catharina, Ledin, Per, Westberg, Gustav (2019, kommande)
"Den multimodal sakprosan" i Sakprosa

Skrivande för arbetslivet II, 7,5 högskolepoäng

Obligatorisk litteratur

Blåsjö, Mona (2010)
"Skrivteori och skrivforskning" En forskningsöversikt MINS: Meddelanden från Institutionen för nordiska språk vid Stockholms universitet
Stockholm: Stockholms universitet, Humanistiska fakulteten, Institutionen för nordiska språk

Darics, Erika & Koller, Veronika (2018)
Language in Business, Language at Work (kap. 4, 6, 10, 11 och 14)
London: Palgrave

Englund Hjalmarsson, Helena & Guldbrand, Karin (2016)
Webbredaktörens skrivhandbok. Klarspråk på nätet
(Sid. 11 – 26, 41 – 74, 77 – 125, 125 – 178, 249 –282)
Sundbyberg: Pagina förlags AB

Jonsson, Carla & Blåsjö, Mona (2018)
(Forskningsöversikten och en uppsats läses)
Mångfald, möten och mejl
Stockholms universitet: Institutionen för svenska och flerspråkighet

Milles, Karin (2016)
"Jämställt språk". En handbok i att skriva och tala jämställt
Småskrift utarbetad av Språkrådet (Sid. 11–76)
Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag

Referenslitteratur

Karlsson, Ola (red) (2017)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber

Svenska språknämnden (senaste utgåvan)
Språkriktighetsboken
Stockholm: Norstedts akademiska förlag