Kursplan
Svenska för arbetslivet, 30 högskolepoäng
Swedish for Professional Life, 30 Credits
Kurskod: | SV016G | Högskolepoäng: | 30 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | Svenska språket | Fördjupning: | G1N |
Senast ändrad: | 2021-09-14 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2018-12-04 | Litteraturlista fastställd: | 2021-09-14 |
Giltig fr.o.m.: | Vårterminen 2022 | Revision: | 3 |
Mål
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kursens mål
Kunskap och förståelse
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna visa grundläggande
- kunskaper om skrivande i olika genrer och om texttyper i arbetslivet,
- kunskaper om centrala skrivteoretiska begrepp,
- kunskaper om svenskans syntax, och olika typer av satser,
- kunskaper om struktur i samtal,
- kunskap om centrala textanalytiska begrepp, och
- förståelse för en funktionell multimodal textsyn.
Färdighet och förmåga
Den studerande ska efter avslutad kurs kunna
- skriva språkligt begripliga texter som följer normer för svensk sakprosa,
- anpassa text efter olika sammanhang och målgrupper,
- resonera om och motivera val i textanalysprocessen,
- analysera muntlig och skriftlig kommunikation i arbetslivet utifrån form och funktion,
- formulera analysfrågor med relevans för multimodal kommunikation och ledarskap i arbetslivet,
- med hjälp av språk- och textanalytiska metoder besvara analysfrågor, och
- välja adekvata semiotiska resurser för att skapa målgruppsanpassade texter för ett diversifierat arbetsliv.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Den studerande ska efter avslutad kurs visa förmågan att
- värdera egna och andras texter,
- värdera och motivera val i den egna språkanalysen,
- uppvisa värderingsförmåga och kritiskt förhållningssätt genom att reflektera över textanalytiska begrepp och deras relevans för arbetslivet, och
- granska och bedöma andras texter utifrån såväl centrala synsätt på skrivandet i arbetslivet som texternas syfte, målgrupp och kontext.
Kursens huvudsakliga innehåll
Skrivande för arbetslivet, 7,5 högskolepoäng
Delkursen är praktiskt inriktad och ger träning i att skriva olika typer av texter utifrån olika syften och målgrupper i arbetslivet. Skrivuppgifterna utgår från genuina fall från professionella verksamheter där skriftlig kommunikation utgör en viktig del. Vi arbetar bland annat med de organisatoriska utmaningarna som skrivandet bemöter och är en del av. Delkursen aktualiserar de kontextuella faktorer man som skribent behöver känna till och frågor om vilka kommunikationssätt som kan användas i olika sammanhang. Delkursen introducerar även grundläggande skrivteoretiska begrepp, och vid skrivuppgifterna tillämpas grundläggande kunskaper om skrivande, textplanering och målgruppstänkande. I detta ingår att värdera, producera och utveckla arbetslivets texter samt handledning av andra skribenter. Delkursen ramas in av organisationsperspektiv på språkanvändning och tar upp skrivande i den digitala eran liksom frågor om mångfald och inkludering i relation till skrivande i arbetslivet.
Språk och struktur i arbetslivets texter och samtal, 10,5 högskolepoäng
Stora delar av arbetslivet ägnas åt att tala och skriva. Varje gång vi använder språket gör vi grammatiska val av olika slag, alltså val mellan olika resurser som språksystemet erbjuder. Sådana val påverkar bl.a. relationen mellan dem som kommunicerar, men också vad som markeras som viktigt och mindre viktigt. I delkursen övar vi upp förmågan att identifiera olika grammatiska resurser och relatera dem till deras funktion i språksituationen.
Multimodal kommunikation, 7,5 högskolepoäng
Delkursen ger verktyg för analys av multimodala texter där skrift, bild och andra kommunikationssätt samverkar. Delkursen utgår från socialsemiotiska och diskursanalytiska perspektiv som dominerat inom språkvetenskaplig multimodalitetsanalys under de senaste 20 åren och som varit produktiva för analys av diskurser och genrer i arbetslivet. Inom ramen för delkursen analyseras t.ex. strategitexter från myndigheter och företag men också externkommunicerande texter och multimodala produkter så som marknadsföringsmaterial.
Kommunikativt ledarskap genom skrift och text, 4,5 högskolepoäng
I delkursen fördjupas de kunskaper, färdigheter och förmågor som utvecklats under föregående tre delkurser. Utifrån kunskaper och färdigheter som inhämtats under föregående delkurser utvecklar studenten sin självständiga skrivförmåga genom uppgifter som utgår från genuina fall från professionella verksamheter där skriftlig kommunikation utgör en viktig del.
Studieformer
Undervisning kan ske genom föreläsningar, lektioner och seminarier.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Skrivande för arbetslivet
Skrivande för arbetslivet I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Skriftliga inlämningsuppgifter.
Skrivande för arbetslivet II (Provkod: A005)
Obligatoriska moment i form av responsseminarier.
Språk och struktur i arbetslivets texter och samtal
Språk och struktur i arbetslivets texter och samtal I, 10,5 högskolepoäng (Provkod: B004)
Salstentamen.
Språk och struktur i arbetslivets texter och samtal II (Provkod: B003)
Obligatoriska moment i form av seminarier.
Multimodal kommunikation
Multimodal kommunikation I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: C002)
Skriftliga inlämningsuppgifter.
Multimodal kommunikation II (Provkod: C003)
Obligatoriska moment i form av seminarier.
Kommunikativt ledarskap genom skrift och text
Kommunikativt ledarskap genom skrift och text I, 4,5 högskolepoäng (Provkod: D004)
Skriftliga inlämningsuppgifter.
Kommunikativt ledarskap genom skrift och text II (Provkod: D005)
Obligatoriska moment i form av responsseminarier.
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till examinationsformer
Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.
Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.
Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.
Betyg
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Skrivande för arbetslivet I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Skrivande för arbetslivet II
Som betyg används Deltagit (DT).
Språk och struktur i arbetslivets texter och samtal I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Språk och struktur i arbetslivets texter och samtal II
Som betyg används Deltagit (DT).
Multimodal kommunikation I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Multimodal kommunikation II
Som betyg används Deltagit (DT).
Kommunikativt ledarskap genom skrift och text I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Kommunikativt ledarskap genom skrift och text II
Som betyg används Deltagit (DT).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till betyg
För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 22,5 högskolepoäng.
Särskild behörighet och andra villkor
Grundläggande behörighet.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Övergångsbestämmelser
Om kursen genomgår förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan, anordnas särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt informerar institutionen berörda studenter.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Skrivande för arbetslivet, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Darics, Erika & Koller, Veronika (2018)
Language in Business, Language at Work
London: Palgrave
Englund Hjalmarsson, Helena & Guldbrand, Karin (2016)
Webbredaktörens skrivhandbok. Klarspråk på nätet
Stockholm: Prodicta
Milles, Karin (2016)
Jämställt språk. En handbok i att skriva och tala jämställt
Småskrift utarbetad av Språkrådet (Sid. 11–76)
Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag
Strömqvist, Siv, (senaste utgåvan)
Skrivboken
Malmö: Gleerup, (valda delar)
Referenslitteratur
Karlsson, Ola (red.) (2017)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber
Svenska språknämnden (senaste utgåvan)
Språkriktighetsboken
Stockholm: Norstedts akademiska förlag
Tillägg och kommentarer
Ca 100 sidor kan tillkomma som obligatorisk litteratur.
Språk och struktur i arbetslivets texter och samtal, 10,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Darics, Erika & Koller, Veronika (2018)
Language in business, language at work
London: Palgrave, (valda delar)
Holmberg, Per & Karlsson, Anna-Malin (senaste utgåvan)
Grammatik med betydelse
Uppsala: Hallgren & Fallgren, (valda delar)
Holmberg, Per, Karlsson, Anna-Malin & Nord, Andreas (senaste utgåvan)
Funktionell textanalys
Stockholm: Norstedt, (valda delar)
Referenslitteratur
Bolander, Maria (senaste utgåvan)
Funktionell svensk grammatik
Stockholm: Liber
Tillägg och kommentarer
Ca 100 sidor kan tillkomma som obligatorisk litteratur.
Multimodal kommunikation, 7,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Björkvall, Anders (2009)
Den visuella texten: Multimodal analys i praktiken
Lund: Studentlitteratur, (valda delar)
Darics, Erika & Koller, Veronika (2018)
Language in business, language at work
London: Palgrave, (valda delar)
Helgesson, Karin (2017)
"Att sälja sig själv: Genrekonventioner i ansökningsbrev" i Helgesson, Karin, Landqvist, Hans, Lyngfelt, Anna, Nord, Andreas & Wengelin, Åsa (red.): Text och Kontext: Perspektiv på textanalys, s. 31-46. 15 s.
Holmberg, Per, Karlsson, Anna-Malin, Nord, Andreas (2011)
Funktionell textanalys
Stockholm: Norstedt, (valda delar)
Nyström Höög, Catharina (2020)
"Med värdegrunden mot framtiden. En bildstudie" i HumaNetten 44
Rehnberg, Hanna Sofia (2019)
”Hur ska det märkas att vi har bytt värderingar? En kritisk analys av ett nyckelord i managementsamhället" i Bianchi, Marco, Håkansson, David, Melander, Björn, Pfister, Linda, Westman, Maria & Östman, Carin (red.): Svenskans beskrivning 36. Förhandlingar vid trettiosjätte sammankomsten. Uppsala 25–27 oktober 2017
Uppsala: Institutionen för nordiska spåk vid Uppsala universitet, s. 255–267. 12 s.
Tønnesson, Johan, Matthiessen, Christina, Nyström Höög, Catharina, Ledin, Per & Westberg, Gustav (2019)
"Den multimodal sakprosan" i Sakprosa 11(4)
Tillägg och kommentarer
Ca 100 sidor kan tillkomma som obligatorisk litteratur.
Kommunikativt ledarskap genom skrift och text, 4,5 högskolepoäng
Obligatorisk litteratur
Rosén, Mikael (2017)
Skriva för att övertyga
Stockholm: Sanoma Utbildning, (valda delar)
Referenslitteratur
Karlsson, Ola (red.) (2017)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber
Svenska språknämnden (senaste utgåvan)
Språkriktighetsboken
Stockholm: Norstedts akademiska förlag
Tillägg och kommentarer
Ca 100 sidor kan tillkomma som obligatorisk litteratur.