Kursplan

Skrivande för arbetslivet, 7,5 högskolepoäng

Professional Writing, 7,5 Credits

Kurskod: SV017G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: Svenska språket Fördjupning: G1N
    Senast ändrad: 2022-09-13
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2019-05-21 Litteraturlista fastställd: 2022-09-13
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2023 Revision: 4

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse

Efter avslutad kurs ska den studerande kunna visa grundläggande kunskaper om

  • skrivande i olika genrer och om texttyper i arbetslivet, och
  • centrala skrivteoretiska begrepp.

Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna

  • skriva språkligt begripliga texter som följer normer för svensk sakprosa, och
  • anpassa text efter olika sammanhang och målgrupper.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska den studerande visa förmåga att

  • värdera egna och andras texter.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen är praktiskt inriktad och ger träning i att skriva olika typer av texter utifrån olika syften och målgrupper i arbetslivet. Skrivuppgifterna utgår från genuina fall från professionella verksamheter där skriftlig kommunikation utgör en viktig del. Vi arbetar bland annat med de organisatoriska utmaningarna som skrivandet bemöter och är en del av. Kursen aktualiserar de kontextuella faktorer man som skribent behöver känna till och frågor om vilka kommunikationssätt som kan användas i olika sammanhang. Kursen introducerar även grundläggande skrivteoretiska begrepp, och vid skrivuppgifterna tillämpas grundläggande kunskaper om skrivande, textplanering och målgruppstänkande. I detta ingår att värdera, producera och utveckla arbetslivets texter samt handledning av andra skribenter. Kursen ramas in av organisationsperspektiv på språkanvändning och tar upp skrivande i den digitala eran liksom frågor om mångfald och inkludering i relation till skrivande i arbetslivet.

Studieformer

Undervisning kan ske genom föreläsningar, lektioner och seminarier.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Examination I, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Skriftliga inlämningsuppgifter.

Examination II (Provkod: A003)
Obligatoriska moment i form av responsseminarier.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
En examination ska genomföras vid den tidpunkt som bestäms av universitetet. Om en examination, som innebär att studenten kan utföra uppgiften på annan plats än i lärosätets lokaler (t.ex. hemtentamen) inte kan lämnas in i tid, beslutar examinator hur examinationen ska hanteras.

Komplettering för godkänt betyg
Examinator kan bestämma att den studerande som inte godkänts på examinationen får utföra kompletterande uppgifter i stället för helt omprov. Kompletteringen ska utföras i enlighet med lärarens instruktioner och lämnas in till läraren inom en vecka efter det att betyget Underkänd har delgivits den studerande.

Frånvaro vid obligatoriska moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination I
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination II
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Grundläggande behörighet.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Övriga föreskrifter

Kursen är även en delkurs i Svenska för arbetslivet, 30 högskolepoäng. Kursen får inte medtagas i examen tillsammans med Svenska för arbetslivet, 30 högskolepoäng.

Övergångsbestämmelser

Om kursen genomgår förändringar som är så omfattande att studenten inte kan examineras i enlighet med denna kursplan, anordnas särskilda examinationer i enlighet med universitetets lokala riktlinjer. Om det blir aktuellt informerar institutionen berörda studenter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Darics, Erika & Koller, Veronika (2018)
Language in Business, Language at Work
London: Palgrave

Englund Hjalmarsson, Helena & Guldbrand, Karin (2016)
Webbredaktörens skrivhandbok. Klarspråk på nätet
Stockholm: Prodicta

Milles, Karin (2016)
Jämställt språk. En handbok i att skriva och tala jämställt
Småskrift utarbetad av Språkrådet (Sid. 11–76)
Stockholm: Norstedts Akademiska Förlag

Strömqvist, Siv (senaste utgåvan)
Skrivboken
Malmö: Gleerup, (valda delar)

Referenslitteratur

Karlsson, Ola (red.) (2017)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber

Svenska språknämnden (senaste utgåvan)
Språkriktighetsboken
Stockholm: Norstedts akademiska förlag

Tillägg och kommentarer
Ca 100 sidor kan tillkomma som obligatorisk litteratur.