Kursplan

Läs- och skrivinlärning för förskollärare som undervisar i förskoleklass, 15 högskolepoäng

Reading and Writing for Pre-school Teachers Teaching in the Pre-school Class, 15 Credits

Kurskod: SV208U Högskolepoäng: 15
Huvudområde: Svenska språket Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2022-03-09
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2022-03-01 Litteraturlista fastställd: 2022-03-09
Giltig fr.o.m.: Höstterminen 2022 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kursdeltagarna ska efter avslutad kurs kunna

  • redogöra för centrala steg i den tidiga läs- och skrivutvecklingen,
  • analysera och identifiera hur långt barn kommit i att erövra skriftspråket,
  • planera för, och kritiskt reflektera över val av, språk-, läs- och skrivutvecklande aktiviteter i förskoleklass och årskurs 1-3,
  • reflektera över hur ett inkluderande förhållningssätt utifrån ett flerspråkigt och speci-alpedagogiskt perspektiv kan ta sig uttryck i de tidiga skolårens verksamhet,
  • kritiskt reflektera över digitala resursers läs- och skrivdidaktiska potentialer, och
  • bedöma och kartlägga elevers språkliga medvetenhet och läs- och skrivutveckling utifrån bedömningsstöd och kartläggningsmaterial och med det som utgångspunkt diskutera möjliga vägar för fortsatt undervisning och lärande.

Kursens huvudsakliga innehåll

Kursen behandlar vad det innebär att knäcka läs- och skrivkoden och undervisningsmetoder- och aktiviteter som främjar elevers språkliga medvetenhet och den fortsatta läs- och skrivutvecklingen i årskurs f-3. Inledningsvis är fokus på betydelsen av att som lärare ha kunskap om relationen mellan tal och skrift, det vill säga mellan språkljud och bokstav. Grundförutsättningar för att erövra skriftspråket, nämligen språklig medvetenhet i allmänhet och fonologisk medvetenhet i synnerhet, behandlas också, samt hur man kan utforma lärandeaktiviteter för att stärka detta. Vidare behandlar kursen olika perspektiv på, och konkreta metoder för läs- och skrivundervisning och kartläggning och bedömning av den tidiga läs- och skrivutvecklingen. Med utgångspunkt i flerspråkighet och specialpedagogiska perspektiv diskuteras också hur man kan stötta och utmana alla elever utifrån deras förutsättningar och behov och hur man på så sätt skapar en undervisning som bygger på ett inkluderande förhållningssätt.

Studieformer

Undervisningen sker genom digitala föreläsningar och webbaserade seminarier och workshoppar.

Examinationsformer

Barns vägar in i skriftspråket, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examination sker genom digital tentamen.

Planera för och kritiskt reflektera över språkutvecklande aktiviteter i de tidiga skolåren, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A002)
Examination sker genom en muntlig redovisning.

Planera för och kritiskt reflektera över läs- och skrivutvecklande aktiviteter i förskoleklass och årskurs 1–3, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A003)
Examination sker genom en skriftlig uppgift.

Kartläggning, bedömning och uppföljning av elevers läs- och skrivutveckling, 1,5 högskolepoäng (Provkod: A004)
Examination sker genom en muntlig redovisning.

Digitala resursers potentialer i den tidiga läs- och skrivundervisningen (Provkod: A005)
Examination sker genom deltagande i seminarier och övningar.


För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till examinationsformer

Tid för examination
Om tidpunkten för examination inte hålls beslutar examinator hur examinationen ska genomföras, samt i förekommande fall tidsram för den.

Frånvaro vid obligatoriskt moment
Vid eventuell frånvaro från obligatoriska moment gäller universitetets regler för omexamination. I det fall det finns särskilda skäl att göra undantag från tidsintervallet beslutar examinator när det obligatoriska momentet ska genomföras. Examinator kan dock besluta att ersättningsuppgift ska ges.

Betyg

Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Barns vägar in i skriftspråket
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Planera för och kritiskt reflektera över språkutvecklande aktiviteter i de tidiga skolåren
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Planera för och kritiskt reflektera över läs- och skrivutvecklande aktiviteter i förskoleklass och årskurs 1–3
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Kartläggning, bedömning och uppföljning av elevers läs- och skrivutveckling
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).

Digitala resursers potentialer i den tidiga läs- och skrivundervisningen
Som betyg används Deltagit (DT).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Kommentar till betyg

För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 11 högskolepoäng.

Övriga föreskrifter

Undervisningen sker på distans.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Alatalo, Tarja. & Johansson, Annie-Maj (2019)
"Kan man köra en skottkärra med fyrkantigt hjul? Läs- och skrivutvecklande praktiker i teknikundervisning i förskoleklass" i Nordic Journal of Literacy Research, Special Issue: Tvärvetenskapliga perspektiv på läs- och skrivundervisning i tidiga skolår, Vol. 5(3), (s. 63–81)

Alatalo, Tarja (2020)
"Grundläggande förmågor och färdigheter i skrivutvecklingen – didaktiska implikationer" I:Karin Forsling och Catharina Tjernberg (red.) Skrivundervis-ningens grunder
Malmö: Gleerups Utbildning AB (s. 35–55)

Alatalo, Tarja (2019)
"Läsundervisningen i förskoleklass" I: Alatalo, Tarja (red.) Läsunder-visningens grunder (2:a upplagan)
Malmö: Gleerups Utbildning AB (s. 73–92)

Andersson, Susanna & Sandberg, Gunilla (2020)
"Att skriva i förskoleklass" I: Karin Forsling och Catharina Tjernberg (red.). Skrivundervisningens grunder
Malmö: Gleerups Utbildning AB (s. 263–277)

Cox Eriksson, Christine (2019)
"Ordförråd och ordkunskap – språkets byggstenar" I: Alatalo, Tarja (red.) Läsundervisningens grunder (2:a upplagan)
Malmö: Gleerups Utbildning AB (s. 207–224)

Damber, Ulla (2019)
"Flerspråkiga barns läsundervisning" I: Alatalo, Tarja (red.) Läsunder-visningens grunder (2:a upplagan)
Malmö: Gleerups Utbildning AB (s. 241–258)

Engblom, Charlotte (2011)
"Yngre barns skärmbaserade texthantering. Multimodala texter och nya perspektiv på progression och bedömning" I: Magnusson, Jenny, Malm-bjer, Anna & Wojahn, Daniel (red.). Åttonde nationella konferensen i svenska med didaktisk in-riktning. Språket, kroppen och rummet – multimodala och digitala perspektiv på lärande. Södertörns högskola 25–26 november 2010
Stockholm: Södertörns högskola (s. 35–50). Tillgänglig i fulltext på: https://www5.kau.se/sites/default/files/Dokument/subpage/2014/12/ttonde_nat_konf_pdf_21009.pdf

Folkeryd, Jenny Wiksten (2019)
"Bedömning av läsförståelse" I: Alatalo, Tarja (red.) Läsundervisningens grunder (2:a upplagan)
Malmö: Gleerups Utbildning AB (s. 169–188)

Fouganthine, Anna (2020)
"Dyslexi och skrivsvårigheter" I: Karin Forsling och Catharina Tjernberg (red.). Skrivundervisningens grunder
Malmö: Gleerups Utbildning AB (s. 293–316)

af Geijerstam, Åsa (2020)
"Att skriva i alla ämnen i tidiga skolår" i Forsling, Karin & Tjernberg, Catharina (red) Skrivundervisningens grunder (2020)
Malmö: Gleerups (s. 57–74)

Herrlin, Katarina & Frank, Elisabeth (2019)
"Fonologisk medvetenhet" I: Alatalo, Tarja (red.) Läsundervisningens grunder (2:a upplagan)
Malmö: Gleerups Utbildning AB (s. 43–56)

Herrlin, Katarina & Frank, Elisabeth. (2019)
"Avkodning" I: Alatalo, Tarja (red.) Läsunder-visningens grunder (2:a upplagan)
Malmö: Gleerups Utbildning AB (s. 57–71)

Liberg, Caroline, Wiksten Folkeryd, Jenny & af Geijerstam, Åsa (2010)
Utmana, utforska, utveckla. Om läs- och skrivprocessen i skolan
Stockholm: Liber, (av läraren valda delar)

Reichenberg, Monica (senaste utgåvan)
Vägar till läsförståelse
Stockholm: Natur och Kultur (av läraren valda delar)

Skolverket (2011)
Lgr11: Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet
Stockholm: Skolverket (av läraren valda delar) (tillgänglig på skolverket.se)

Skolverket (2016)
Förskoleklassen – Ett kommentarmaterial till läroplanens tredje del
(av läraren valda delar) (tillgänglig på skolverket.se)

Skolverket (2019)
Nationellt bedömningsstöd i läs- och skrivutveckling. Svenska och svenska som andraspråk i årskurs 1–3
DNR. 2019:563 (av läraren valda delar) (tillgänglig på skolverket.se)

Skolverket (2019)
Hitta språket: Nationellt kartläggningsmaterial i språklig medvetenhet i förskoleklass
Stockholm: Skolverket, (av läraren valda delar) (tillgänglig på skolverket.se)

Skolverket (2020).
Nya språket lyfter. Bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1–6 (av läraren valda delar) (tillgänglig på skolverket.se)

Skolverket (2021)
Kommentarmaterial till kursplanen i svenska – Grundskolan
(tillgänglig på skolverket.se)

Skolverket (2021)
Kompletterande stöd för kartläggning av flerspråkiga elever i förskoleklass
(tillgänglig på skolverket.se)

Skoog, Marianne (2012)
Skriftspråkande i förskoleklass och årskurs 1. Doktorsavhandling
Örebro: Örebro universitet (av läraren valda delar)

Vetenskapsrådet (2015)
Kunskapsöversikt om läs- och skrivundervisning för yngre elever: Delrapport från SKOLFORSK-projektet Stockholm: Vetenskapsrådet (av läraren valda delar). Tillgänglig i fulltext på: https://www.vr.se/analys/rapporter/vara-rapporter/2015-06-10-kunskapsoversikt-om-las--och-skrivundervisning-for-yngre-elever.-delrapport.html

Wedin, Åsa (2020)
"Flerspråkighet identitet och lärande" I: Karin Forsling och Catharina Tjernberg (red.). Skrivundervisningens grunder
Malmö: Gleerups Utbildning AB (s. 247–262)

Westman, Maria (2020)
"Bedömning och bedömningsstöd" I: Karin Forsling och Catha-rina Tjernberg (red.). Skrivundervisningens grunder
Malmö: Gleerups Utbildning AB (s. 75–102)

Yassin Falk, Daroon (2017)
Skrivundervisning i grundskolans årskurs 3
Örebro: Örebro universitet (av läraren valda delar)

Yassin Falk, Daroon & Skar, Gustaf B (2020)
"Skrivbedömning och respons" I: Forsling, Karin & Tjernberg, Catharina (red) Skrivundervisningens grunder (2020)
Malmö: Gleerups (s. 75–101)

Referenslitteratur

Språkrådet (senaste upplagan)
Svenska skrivregler
Stockholm: Liber

Svenska språknämnden (senaste upplagan)
Språkriktighetsboken
Malmö: NE Nationalencyklopedin

Tillägg och kommentarer till litteraturlistan:

Upp till 100 sidor litteratur kan tillkomma.