Kursplan
Teknik för lärare, 7,5 högskolepoäng
Technology for Teachers, 7,5 Credits
Kurskod: | TE102G | Högskolepoäng: | 7,5 |
---|---|---|---|
Huvudområde: | - | Fördjupning: | GXX |
Senast ändrad: | 2020-03-13 | ||
Utbildningsnivå: | Grundnivå | Beslutad av: | Prefekt |
Inrättad: | 2018-02-08 | Litteraturlista fastställd: | 2020-03-13 |
Giltig fr.o.m.: | Höstterminen 2020 | Revision: | 2 |
Mål
Mål för utbildning på grundnivå
Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas
- förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
- förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
- beredskap att möta förändringar i arbetslivet.
Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att
- söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
- följa kunskapsutvecklingen, och
- utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.
(1 kap. 8 § högskolelagen)
Kursens mål
Efter avslutad kurs ska den studerande kunna
- identifiera tekniska föremåls funktion,
- urskilja, problematisera och värdera teknikens påverkan på människa, samhälle och miljö,
- genomföra praktisk problemlösning, inklusive problemidentifiering, konstruktion och värdering utifrån varierande undervisningsmodeller och metoder i förskoleklass samt årskurs 1-3,
- redogöra för didaktiska val samt planera, genomföra och systematisk utvärdera egen undervisning i teknik för att bygga beprövad erfarenhet, och
- skriva texter som följer akademiska och professionella genrers normer för struktur, stil och noggrannhet.
Kursens huvudsakliga innehåll
Utbildningen sker ur ett teknikdidaktiskt perspektiv. Teknikämnet belyses som företeelse i förskoleklass och grundskolas yngre år. Enkelt problemlösande arbete, teknikens didaktik, teknikens roll i människors liv förr och nu och värderingar och attityder till teknikämnet utgör viktiga delar i kursen.
Studieformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, gruppövningar, praktiska övningar och seminarier.
Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.
Examinationsformer
Teknik för lärare, del 1 av 3, 4,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Salstentamen
Teknik för lärare del 2 av 3, 3 högskolepoäng (Provkod: A004)
Gruppvis muntlig presentation samt gruppvis och enkild skriftlig dokumentation.
Teknik för lärare del 3 av 3 (Provkod: A003)
Deltagande i praktiska moment och litteraturseminarium
För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Betyg
Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).
Enligt universitetets föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (beslut ORU 2018/00929) ska något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd användas som betyg. För utbildning som ingår i en internationell magister- eller masterutbildning eller i universitetets kursutbud för utbytesstudenter ska betygsskalan A-F användas. Rektor, eller den rektorn bestämmer, får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.
Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Teknik för lärare, del 1 av 3
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).
Teknik för lärare del 2 av 3
Som betyg används Underkänd (U) eller Godkänd (G).
Teknik för lärare del 3 av 3
Som betyg används Deltagit (DT).
För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.
Kommentar till betyg
För att få betyget Väl Godkänt (VG) på kursen som helhet krävs VG på A001, givet att provkoderna A003 samt A004 är godkända.
Särskild behörighet och andra villkor
Praktisk naturvetenskap, inriktning f-3, 15 högskolepoäng.
För ytterligare information se universitetets antagningsordning.
Tillgodoräknande av tidigare utbildning
Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.
För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.
Övriga föreskrifter
Vissa moment i kursen kan vara förenade med merkostnader för studenten.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Bjurulf, Veronica (senaste upplagan)
Teknikdidaktik
Lund: Studentlitteratur AB
Grimvall, Göran (senaste upplagan)
Teknikens väsen: skolans teknikämne i tidigare årskurser
Lund: Studentlitteratur
Stolpe, Karin., Höst, Gunnar., & Hallström, Jonas. (2018). Teknikdidaktisk forskning för lärare: Bidrag från en forskningsmiljö. Linköping. http://urn.kb.se/resolve?urn=urn:nbn:se:liu:diva-145685
Norström, Per (2014)
Technological knowledge and technology education
Stockholm: Kungliga Tekniska Högskolan, 58 sidor http://kth.divaportal.org/smash/get/diva2:715009/FULLTEXT01.pdf
Tillägg och kommentarer till litteraturlistan
Kompendier och annat relevant material tillkommer enligt lärarens anvisningar, omfattande högst 400 sidor.
Referenslitteratur
Skolverket (senaste upplagan)
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet 2011: reviderad 2019. Stockholm: Skolverket, 299 sidor, https://www.skolverket.se/publikationsserier/styrdokument/2019/laroplan-for-grundskolan-forskoleklassen-och-fritidshemmet-reviderad-2019