Kursplan

Spela teater II, 7,5 högskolepoäng

Basic Acting II, 7,5 Credits

Kurskod: TR008G Högskolepoäng: 7,5
Huvudområde: - Fördjupning: GXX
    Senast ändrad: 2019-09-10
Utbildningsnivå: Grundnivå Beslutad av: Prefekt
Inrättad: 2016-01-19 Litteraturlista fastställd: 2019-09-10
Giltig fr.o.m.: Vårterminen 2020 Revision: 1

Mål

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Kursens mål

Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs ska studenten ha

  • vidareutvecklad kunskap om teater som medel för kommunikation, och
  • kunskap om olika aspekter av skådespelarens arbete.


Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs ska studenten

  • ha utvecklad förmåga att som skådespelare kommunicera med teater, och
  • kunna utföra enkla gestaltningsarbeten som skådespelare.


Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten ha förmåga att

  • diskutera och reflektera över den egna skådespeleriprocessen i kursen.

Kursens huvudsakliga innehåll

  • arbete med dramatisk text
  • skådespeleri som ett kollektivt arbete
  • den dramatiska textens uppbyggnad
  • improvisation
  • verbal och ickeverbal kommunikation

Studieformer

Undervisningen bedrivs i form av gruppundervisning, grupparbeten och projekt.

Den som antagits till och registrerats på en kurs har rätt att erhålla undervisning och/eller handledning under den tid som angavs för kurstillfället som den sökande blivit antagen till (se universitetets antagningsordning). Därefter upphör rätten till undervisning och/eller handledning.

Examinationsformer

Examination, 7,5 högskolepoäng (Provkod: A001)
Examination sker löpande genom scenisk gestaltning samt genom skrifltiga inlämningsuppgifter.


För studenter med dokumenterad funktionsnedsättning kan universitetet besluta om anpassning av examination eller annan examinationsform.

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Betyg

Enligt 6 kap. 18 § högskoleförordningen ska betyg sättas på en genomgången kurs om inte universitetet föreskriver något annat. Universitetet får föreskriva vilket betygssystem som ska användas. Betyget ska beslutas av en av universitetet särskilt utsedd lärare (examinator).

Enligt föreskrifter om betygssystem för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (rektors beslut 2019-01-15, ORU 2019/00107) ska som betyg användas något av uttrycken underkänd, godkänd eller väl godkänd. Rektor eller den rektor bestämmer får besluta om undantag från denna bestämmelse för en viss kurs om det finns särskilda skäl.

Som betyg på kursen används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

Examination
Som betyg används Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG).

För ytterligare information se universitetets regler för examination inom utbildning på grundnivå och avancerad nivå.

Särskild behörighet och andra villkor

Spela teater I, 7,5 högskolepoäng.

För ytterligare information se universitetets antagningsordning.

Tillgodoräknande av tidigare utbildning

Student som tidigare genomgått utbildning eller fullgjort annan verksamhet ska enligt högskoleförordningen tillgodoräknas detta som en del av den aktuella utbildningen under förutsättning att den tidigare utbildningen eller verksamheten uppfyller vissa krav.

För ytterligare information se universitetets lokala regler för tillgodoräknanden.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Obligatorisk litteratur

Lärarsammanställt material

Rosenberg, Tiina (2004)
Besvärliga människor: kommunikation till varje pris: teatersamtal med Suzanne Osten
Stockholm: Atlas

Vestin, Martha (2006)
Regi - kreativitet och arbetsledarskap
Stockholm: Carlssons bokförlag

Referenslitteratur

Kemecsi, Ferenc (1988)
Skådespelarens skapande process enligt Stanislavskijmetoden.
Stockholm: Liber AB