UTBILDNINGSPLAN

Biomedicinska analytikerprogrammet, 180 högskolepoäng

Biomedical Scientist Programme, 180 Credits

Programkod: VBP1Y
Utbildningsnivå: Grundnivå
Inrättat: 2010-06-08 (52-315/2010)
Fastställd: 2020-11-10 (ORU 2020/06081)
Ikraftträdande: Höstterminen 2019
Beslutad av: Fakultetsnämnden för medicin och hälsa
Institution: Institutionen för hälsovetenskaper

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

BIOMEDICINSK ANALYTIKEREXAMEN
För biomedicinsk analytikerexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som biomedicinsk analytiker.

Kunskap och förståelse
För biomedicinsk analytikerexamen ska studenten

  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
  • visa kunskap om relevanta metoder inom området, och
  • visa kunskap om relevanta författningar.

Färdighet och förmåga
För biomedicinsk analytikerexamen ska studenten

  • visa förmåga att självständigt planera och genomföra analyser och undersökningar och i samband med dessa samverka med patienten och närstående,
  • visa förmåga att utveckla, använda och kvalitetssäkra biomedicinska laboratorie- och undersökningsmetoder,
  • visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
  • visa förmåga att informera och undervisa olika grupper,
  • visa förmåga att samla, bearbeta och kritiskt tolka analys- och undersökningsresultat, uppmärksamma och hantera avvikelser samt muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera resultaten med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
  • visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För biomedicinsk analytikerexamen ska studenten

  • visa självkännedom och empatisk förmåga,
  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra bedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

KANDIDATEXAMEN
Kunskap och förståelse

För kandidatexamen ska studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten

  • visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
  • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

KURSER

Inriktning Fysiologi

  • BMLV, Biomedicinsk laboratoriemetodik med vetenskaplig metod I, 15 högskolepoäng (G1N)
  • Medicin, Cellbiologi, 15 högskolepoäng (G1N)
  • Medicin, Fysiologi med anatomi samt sjukdomslära och farmakologi, 30 högskolepoäng (G1N)
  • Medicin, Anatomi, 7,5 högskolepoäng (G1F)
  • Medicin Fysiologi, 7,5 högskolepoäng (G1F)
  • BMLV, Klinisk Fysiologi, 10 högskolepoäng (G1F)
  • Omvårdnadsvetenskap, Teori och tillämpning, 12,5 högskolepoäng (G1F)
  • BMLV Neurofysiologi, 7,5 högskolepoäng (G1F)
  • BLMV, Ultraljud, 7,5 högskolepoäng (G1F)
  • BMLV, Bild- och funktionsmedicin, 7,5 högskolepoäng (G1F)
  • BMLV, Tillämpad laboratoriemetodik inriktning fysiologi, 30 högskolepoäng (G2F)
  • BMLV, Biomedicinsk laboratoriemetodik med vetenskaplig metod II, 7,5 högskolepoäng (G2F)
  • BMLV, Examensarbete inriktning fysiologi, 15 högskolepoäng (G2E)
  • BMLV, Medicinsk diagnostik inriktning fysiologi, 7,5 högskolepoäng (G2F)

Inriktning Laboratoriemedicin

  • BMLV, Biomedicinsk laboratoriemetodik med vetenskaplig metod I, 15 högskolepoäng (G1N)
  • Medicin, Cellbiologi, 15 högskolepoäng (G1N)
  • Medicin, Fysiologi med anatomi samt sjukdomslära och farmakologi, 30 högskolepoäng (G1N)
  • Medicin, Försvar, 15 högskolepoäng (G1F)
  • BMLV, Försvar, 15 högskolepoäng (G1F)
  • BMLV, Klinisk kemi, 7,5 högskolepoäng (G1F)
  • Medicin, Klinisk kemi, 7,5 högskolepoäng (G1F)
  • Medicin, Genetik, 7,5 högskolepoäng (G1F)
  • BMLV, Morfologisk cellbiologi med laboratoriemetodik, 7,5 högskolepoäng (G1F)
  • BMLV, Genetik, 7,5 högskolepoäng (G2F)
  • BMLV, Tillämpad laboratoriemetodik inriktning laboratoriemedicin, 22,5 högskolepoäng (G2F)
  • BMLV, Biomedicinsk laboratoriemetodik med vetenskaplig metod II, 7,5 högskolepoäng (G2F)
  • BMLV, Examensarbete inriktning laboratoriemedicin, 15 högskolepoäng (G2E)
  • BMLV, Medicinsk diagnostik inriktning laboratoriemedicin, 7,5 högskolepoäng (G2F)

UTBILDNINGENS HUVUDSAKLIGA UPPLÄGG

Utbildningen omfattar 180 högskolepoäng (hp) och leder till en biomedicinsk analytikerexamen och en medicine kandidatexamen med biomedicinsk laboratorievetenskap (BMLV) som huvudområde.

Utbildningens första år är gemensamt för de båda inriktningarna och bygger på att studenten tidigt tränas i att tillägna sig ett vetenskapligt förhållningssätt och grundläggande metodikkunskaper inom BMLV samt att muntligt och skriftligt kommunicera sina inhämtade kunskaper. Programmet inleds därför med kursen Biomedicinsk laboratoriemetodik med vetenskaplig metod I 15 hp och därefter läses Cellbiologi 15 hp som behandlar cellernas funktion, reproduktion och metabolism, både gällande eukaryota och prokaryota celler. Termin två ägnas åt kursen Fysiologi med anatomi samt sjukdomslära och farmakologi, 30 hp.

Studenterna läser från och med tredje terminen olika kurser beroende på vald inriktning.

Inriktning Fysiologi
Inriktning fysiologi inleds med medicinkurserna Anatomi 7,5 hp respektive Fysiologi 7,5 hp, som följs av BMLV-kursen Klinisk Fysiologi 10 hp. Därefter inhämtar studenten grundläggande kunskaper inom omvårdnad genom att läsa kurs i omvårdnadsvetenskap. Därpå följer tre kurser inom BMLV Neurofysiologi, Ultraljud samt Bild- och funktionsmedicin. Den femte terminen läses kursen Tillämpad laboratoriemetodik inriktning fysiologi 30 hp. Utbildningens sista termin samläses till stora delar med inriktningen laboratoriemedicin och omfattar kurserna Biomedicinsk laboratoriemetodik med vetenskaplig metod II 7,5 hp, Examensarbete inriktning fysiologi 15 hp och Medicinsk diagnostik inriktning fysiologi 7,5 hp.

Inriktning Laboratoriemedicin
Inriktning laboratoriemedicin inleds med kurserna Medicin, Försvar 15 hp och BMLV, Försvar 15 hp som läses parallellt under tredje terminen. Därefter inleds fjärde terminen med de parallella kurserna BMLV, Klinisk kemi 7,5 hp samt Medicin, Klinisk kemi 7,5 hp vilka följs av kurserna Genetik 7,5 hp samt Morfologisk cellbiologi med laboratoriemetodik 7,5 hp. Den femte terminen läses kurserna Genetik 7,5 hp samt Tillämpad laboratoriemetodik inriktning laboratoriemedicin 22,5 hp. Utbildningens sista termin samläses till stora delar med inriktningen fysiologi och omfattar kurserna Biomedicinsk laboratoriemetodik med vetenskaplig metod II 7,5 hp, Examensarbete inriktning laboratoriemedicin 15 hp och Medicinsk diagnostik inriktning fysiologi 7,5 hp.

EXAMEN

Biomedicinsk analytikerexamen
Biomedicinsk analytikerexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng. Inom ramen för kursfordringarna ska studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Medicine kandidatexamen
En medicine kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav

  • minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom ett huvudområde inrättat för examen med förledet medicine (kurser med beteckningen G1N, G1F/G1E och G2F/G2E) inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng med beteckningen G2E,
  • minst 30 högskolepoäng inom annat huvudområde/andra huvudområden inrättat/de för examen med förledet medicine.

BEHÖRIGHETSVILLKOR

Inriktning Fysiologi

Grundläggande behörighet samt Biologi 2, Fysik 1a/1b1 + 1b2, Kemi 2 och Matematik 3b / 3c (områdesbehörighet A12)

eller

Grundläggande behörighet samt Biologi B, Fysik A, Kemi B och Matematik C (områdesbehörighet 12)

Inriktning Laboratoriemedicin

Grundläggande behörighet samt Biologi 2, Fysik 1a/1b1 + 1b2, Kemi 2 och Matematik 3b / 3c (områdesbehörighet A12)

eller

Grundläggande behörighet samt Biologi B, Fysik A, Kemi B och Matematik C (områdesbehörighet 12)

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (66 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (34 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Undervisningen bedrivs normalt på svenska, men undervisning på engelska kan förekomma.

Programmet ges som campusförlagd utbildning. Universitetet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning med Örebro läns landsting och med landsting utanför Örebro län. Utbildningsplats för verksamhetsförlagd utbildning anvisas av universitetet och kan bli förlagd utanför Örebro län, vilket kan medföra merkostnad för studenten i form av resor och bostad.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Information

Den som antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningstillfället.

Den som har beviljats att fortsätta studierna efter ett studieuppehåll har rätt att fortsätta utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället.

Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan eller i särskilt beslut.