UTBILDNINGSPLAN

Läkarprogrammet, 360 högskolepoäng

Programme in Medicine, 360 Credits

Programkod: VLP2Y
Utbildningsnivå: Grundnivå och avancerad nivå
Inrättat: 2020-10-01 (ORU 2020/05577)
Fastställd: 2021-06-09 (ORU 2021/03290)
Ikraftträdande: Höstterminen 2022
Beslutad av: Fakultetsnämnden för medicin och hälsa
Institution: Institutionen för medicinska vetenskaper

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå och avancerad nivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

LÄKAREXAMEN
För läkarexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som fordras för att få behörighet som läkare.

Kunskap och förståelse
För läkarexamen ska studenten

  • visa såväl bred som djup kunskap inom det medicinska området
  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet i yrkesutövningen
  • visa kunskap om grundläggande vetenskapliga metoder inom området och insikt i metodernas möjligheter och begränsningar
  • visa kunskap om etiska principer inom hälso- och sjukvården och inom forsknings och utvecklingsarbete
  • visa kunskap om, och förståelse för förhållanden i samhället som påverkar hälsan för individer och olika grupper ur ett nationellt och globalt perspektiv
  • visa kunskap om hälso- och sjukvårdsystem i Sverige och andra länder, samt visa förståelse för strategier för likvärdig tillgång till hälso- och sjukvård
  • visa kunskap om patientsäkerhet, kvalitet och effektivitet i hälso- och sjukvården, samt om metoder för att utvärdera medicinsk verksamhet, och visa kunskap om relevanta författningar.

Färdighet och förmåga
För läkarexamen ska studenten

  • visa fördjupad förmåga till professionellt bemötande av patienter och deras närstående med respekt för patientens integritet, behov, kunskaper och erfarenheter
  • visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera och använda kunskap samt analysera och värdera komplexa företeelser, frågeställningar, och situationer
  • visa förmåga att självständigt diagnostisera och inleda behandling av akuta livshotande tillstånd samt
  • visa fördjupad förmåga att ur ett patofysiologiskt och psykosocialt perspektiv självständigt diagnostisera de vanligaste sjukdomstillstånden och i samverkan med patienten handlägga dessa
  • visa förmåga att initiera och medverka i hälsoinriktat och sjukdomsförebyggande arbete för enskilda, grupper och på samhällsnivå
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt kommunicera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter och dokumentera dessa i enlighet med relevanta författningar
  • visa förmåga att bidra till lärande i olika grupper, samt genomföra handledande uppgifter
  • visa förmåga till ledarskap och interprofessionellt samarbete såväl inom hälso- och sjukvården som med professioner inom andra delar av samhället
  • visa förmåga att initiera, medverka i och genomföra förbättringsarbete samt visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete, och
  • visa fördjupad förmåga att på vetenskaplig grund diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar inom det medicinska området med olika grupper samt att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För läkarexamen ska studenten

  • visa förmåga till självreflektion, empati och till ett professionellt förhållningssätt,
  • visa förmåga till ett hälsofrämjande förhållningssätt med helhetssyn på patienten och särskilt beaktande av etiska principer och de mänskliga rättigheterna, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av, och ta ansvar för, sin fortlöpande kompetensutveckling.

KURSER

  • Medicin, Organ, cell och molekyl I, 30 högskolepoäng (G1N)
  • Medicin, Organ, cell och molekyl II, 30 högskolepoäng (G1N)
  • Medicin, Hälsa och sjukdom I, 30 högskolepoäng (G1F)
  • Medicin, Hälsa och sjukdom II, 30 högskolepoäng (G1F)
  • Medicin, Hälsa och sjukdom III, 30 högskolepoäng (G2F)
  • Medicin, Hälsa och sjukdom IV, 15 högskolepoäng (G2F)
  • Medicin, Självständigt arbete, läkarprogrammet, 15 högskolepoäng (G2E)
  • Medicin, avancerad nivå, Diagnostik, behandling och prevention I, 30 högskolepoäng (A1N)
  • Medicin, avancerad nivå, Diagnostik, behandling och prevention II, 30 högskolepoäng (A1N)
  • Medicin, avancerad nivå, Diagnostik, behandling och prevention III, 30 högskolepoäng (A1F)
  • Medicin, avancerad nivå, Självständigt arbete, läkarprogrammet, 30 högskolepoäng (A2E)
  • Medicin, avancerad nivå, Medicinsk fördjupning I, 30 högskolepoäng (A1F)
  • Medicin, avancerad nivå, Medicinsk fördjupning II, 30 högskolepoäng (A1F)

UTBILDNINGENS HUVUDSAKLIGA UPPLÄGG

Läkarprogrammet är uppbyggt av sammanlagt 13 kurser omfattande totalt 360 högskolepoäng (hp) inom huvudområdet medicin. Programmet omfattar tre år på grundnivå samt tre år på avancerad nivå. De kurser som programmet omfattar läses i den ordning som framgår under föregående rubrik.

Programmet är uppdelat i fyra stadier, Organ, cell och molekyl (termin 1-2), Hälsa och sjukdom (termin 3-6), Diagnostik, behandling och prevention (termin 7-9) samt Medicinsk fördjupning (termin 10-12). Varje stadium är sammansatt av kurser som innehåller olika teman. Utbildningen är organiserad utifrån sex teman vilka utgår från kroppens organ och funktioner: Respiration och Cirkulation (RC); Neuro och Rörelse (NR); Nutrition, Metabolism och Elimination (NME); Försvar (F); Reproduktion och Utveckling (RU) samt Sinne och Psyke (SP). Varje tema återkommer, med breddning, fördjupning och ökad komplexitet, för varje stadium. Slutligen integreras dessa teman under termin 11 och 12 där komplexa medicinska problem avhandlas temaöverskridande för att i kombination med långa kliniska placeringar förbereda för läkarexamen och legitimation.

Utbildningen är uppbyggd av tre kunskapsområden, Biomedicin, Klinisk medicin och Professionell utveckling, som ingår i varierande omfattning i programmets kurser. Med kunskapsområden avses de olika områden som vart och ett samlar likartad kunskap och tillsammans bygger en sammanhållen helhet; läkarens kompetens.

Under Stadium I och II har Biomedicin en relativt stor omfattning medan Klinisk medicin dominerar under Stadium III och Stadium IV. Kunskapsområdet Professionell utveckling fördelas jämt över alla kurser med undantag av termin 6 och 10 där kunskapsområdet har en dominerande roll genom de självständiga arbetena.

Verksamhetsförlagd utbildning (VFU) är en lärandeform inom kunskapsområdena Klinisk medicin och Professionell utveckling. Lärandeformen introduceras under Stadium I, ökar under stadium II och utgör sedan en stor del av stadium III och IV. VFU är ett av flera medel att nå målen för de olika kurserna och innehållet i VFU utvecklas mot större bredd och djup under utbildningens gång.

Kommunikationsförmåga, förhållningssätt och övriga färdigheter inom Klinisk medicin och Professionell utveckling tränas, utöver under VFU, även under övningar på campus och vid kliniskt träningscentrum.

Utbildningen innehåller moment som av vissa personer kan upplevas som etiskt eller religiöst utmanande, t.ex. djurförsök, abort, transplantationer eller förskrivning och utprovning av preventivmedel. För att kunna genomgå läkarutbildningen måste dock kunskaper och färdigheter inom dessa områden inhämtas.

EXAMEN

Läkarexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 360 högskolepoäng. Inom ramen för kursfordringarna ska studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng.

BEHÖRIGHETSVILLKOR

Grundläggande behörighet samt Biologi 2, Fysik 2, Kemi 2 och Matematik 4 eller Matematik D.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (66 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (34 procent av platserna).
Bland sökande med samma meritvärde i betygsurvalet ska resultat från högskoleprovet användas som skiljekriterium före lottning.

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Undervisningen bedrivs normalt på svenska, men undervisning på engelska kan förekomma.

Huvuddelen av utbildningen genomförs vid Örebro universitet. Den verksamhetsförlagda utbildningen sker till stor del vid Universitetssjukhuset Örebro (USÖ), övriga sjukhus och vårdinrättningar inom Region Örebro län, men kan även förläggas inom andra regioner som universitetet har avtal med. Verksamhetsförlagd utbildning under stadium III och IV som sker utanför Region Örebro län förläggs huvudsakligen till Region Dalarna och Region Värmland och under sådan placering erbjuds boende på dessa orter.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Information

Den som antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningstillfället.

Den som har beviljats att fortsätta studierna efter ett studieuppehåll har rätt att fortsätta utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället.

Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan eller i särskilt beslut.