UTBILDNINGSPLAN

Masterprogram i metoder inom medicinsk diagnostik, 120 högskolepoäng

Master’s Programme in Methods in Medical Diagnostics, 120 Credits

Programkod: VMD2M
Utbildningsnivå: Avancerad nivå
Inrättat: 2006-10-12 (CF 52-514/2006)
Fastställd: 2019-01-31 (ORU 2019/00440)
Ikraftträdande: Höstterminen 2019
Beslutad av: Fakultetsnämnden för medicin och hälsa
Institution: Institutionen för hälsovetenskaper

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på avancerad nivå

Utbildning på avancerad nivå ska innebära fördjupning av kunskaper, färdigheter och förmågor i förhållande till utbildning på grundnivå och ska, utöver vad som gäller för utbildning på grundnivå,

  • ytterligare utveckla studenternas förmåga att självständigt integrera och använda kunskaper,
  • utveckla studenternas förmåga att hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer, och
  • utveckla studenternas förutsättningar för yrkesverksamhet som ställer stora krav på självständighet eller för forsknings- och utvecklingsarbete.

(1 kap. 9 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

MAGISTEREXAMEN
Kunskap och förståelse
För magisterexamen ska studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl överblick över området som fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För magisterexamen ska studenten

  • visa förmåga att integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
  • visa förmåga att självständigt identifiera och formulera frågeställningar samt att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För magisterexamen ska studenten

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

MASTEREXAMEN
Kunskap och förståelse
För masterexamen ska studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet såväl brett kunnande inom området som väsentligt fördjupade kunskaper inom vissa delar av området samt fördjupad insikt i aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete, och
  • visa fördjupad metodkunskap inom huvudområdet för utbildningen.

Färdighet och förmåga
För masterexamen ska studenten

  • visa förmåga att kritiskt och systematiskt integrera kunskap och att analysera, bedöma och hantera komplexa företeelser, frågeställningar och situationer även med begränsad information,
  • visa förmåga att kritiskt, självständigt och kreativt identifiera och formulera frågeställningar, att planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade uppgifter inom givna tidsramar och därigenom bidra till kunskapsutvecklingen samt att utvärdera detta arbete,
  • visa förmåga att i såväl nationella som internationella sammanhang muntligt och skriftligt klart redogöra för och diskutera sina slutsatser och den kunskap och de argument som ligger till grund för dessa i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att delta i forsknings- och utvecklingsarbete eller för att självständigt arbeta i annan kvalificerad verksamhet.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För masterexamen ska studenten

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter samt visa medvetenhet om etiska aspekter på forsknings- och utvecklingsarbete,
  • visa insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar, dess roll i samhället och människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att ta ansvar för sin kunskapsutveckling.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

Lokala mål för utbildningsprogrammet
Efter avslutad utbildning ska studenten

  • visa sådana kunskaper och färdigheter inom medicinsk vetenskap som krävs för att självständigt kunna göra större arbeten som kan bedömas vara av god vetenskaplig kvalitet och möjliga att publicera som artikel i en tidskrift med referee-system, samt
  • visa förmåga att kritiskt och självständigt utifrån en frågeställning planera och med adekvata metoder genomföra kvalificerade diagnostiska analyser/undersökningar samt utvärdera dessa.

KURSER

Inriktning Bild- och funktionsdiagnostik

  • Medicin, avancerad nivå, Forskningsprocessen, 15 högskolepoäng (A1N)
  • BMLV, avancerad nivå, Forskningsprocessen, 15 högskolepoäng (A1N)
  • Medicin, avancerad nivå, Ultraljudsdiagnostik: Kärl, 7,5 högskolepoäng (A1N)
  • BMLV, avancerad nivå, Ultraljudsdiagnostik: Kärl, 7,5 högskolepoäng (A1N)
  • Medicin, avancerad nivå, Magnetisk resonanstomografi I, teknik, metodik och diagnostik, 7,5 högskolepoäng (A1N)
  • BMLV, avancerad nivå, Magnetisk resonanstomografi I, teknik, metodik och diagnostik, 7,5 högskolepoäng (A1N)
  • Medicin, avancerad nivå, Ultraljudsdiagnostik: Hjärta, 15 högskolepoäng (A1N)
  • BMLV, avancerad nivå, Ultraljudsdiagnostik: Hjärta, 15 högskolepoäng (A1N)
  • Medicin, avancerad nivå, Magnetisk resonanstomografi II, metodik, teknik och diagnostik, 15 högskolepoäng (A1F)
  • BMLV, avancerad nivå, Magnetisk resonanstomografi II, metodik, teknik och diagnostik, 15 högskolepoäng (A1F)
  • Medicin, avancerad nivå, Examensarbete, Bild- och funktionsdiagnostik, 15 högskolepoäng (A1E)
  • BMLV, avancerad nivå, Examensarbete, 15 högskolepoäng (A1E)
  • Medicin, avancerad nivå, Forskningsöversikt och design, 15 högskolepoäng (A1F)
  • BMLV, avancerad nivå, Forskningsöversikt och design, 15 högskolepoäng (A1F)
  • Medicin, avancerad nivå, Examensarbete, Bild- och funktionsdiagnostik, 45 högskolepoäng (A2E)
  • BMLV, avancerad nivå, Examensarbete, 45 högskolepoäng (A2E)
  • Valfria kurser inom ramen för universitetets utbud på avancerad nivå upp till 15 högskolepoäng inom en masterexamen.

Inriktning Klinisk laboratoriemedicin

  • BMLV, avancerad nivå, Forskningsprocessen, 15 högskolepoäng (A1N)
  • BMLV, avancerad nivå, Tillämpad laboratoriemetodik, 15 högskolepoäng (A1N)
  • BMLV, avancerad nivå, Examensarbete, 15 högskolepoäng (A1E)
  • BMLV, avancerad nivå, Forskningsöversikt och design, 15 högskolepoäng (A1F)
  • BMLV, avancerad nivå, Examensarbete, 45 högskolepoäng (A2E)
  • Valfria kurser inom ramen för universitetets utbud upp till 15 högskolepoäng inom en magisterexamen.
  • Valfria kurser inom ramen för universitetets utbud på avancerad nivå upp till 15 högskolepoäng inom en masterexamen.

UTBILDNINGENS HUVUDSAKLIGA UPPLÄGG

Programmet ges på halvfart, omfattar 120 högskolepoäng (hp) och leder till en masterexamen. Utbildningen kan även avslutas efter 60 hp och leder då till en magisterexamen.

Inriktning Bild- och funktionsdiagnostik
Programmet inleds med den gemensamma kursen Forskningsprocessen, 15 hp, inom medicin alternativt biomedicinsk laboratorievetenskap (BMLV). Därefter väljer studenten någon av kurserna Ultraljudsdiagnostik: Kärl, 7,5 hp, eller Magnetisk resonanstomografi, teknik, metodik och diagnostik I, 7,5hp och en valfri kurs om 7,5 hp. Under termin 3 väljer studenten en av kurserna Ultraljudsdiagnostik: Hjärta, 15hp eller Magnetisk resonanstomografi, teknik, metodik och diagnostik II, 15 hp. Därefter läses valfria kurser på avancerad nivå om totalt 15 hp (eller kursen Examensarbete, 15 hp för den som väljer att avsluta med en magisterexamen). Termin 5 läses kursen Forskningsöversikt och design, 15 hp och under termin 6 påbörjas det självständiga arbetet med kursen Examensarbete, 45 hp som sedan fortsätter under återstående terminer.

Inriktningen leder till examen med huvudområdet medicin eller biomedicinsk laboratorievetenskap, i enlighet med vilka kurser som väljs inom inriktningen.

Inriktning Klinisk laboratoriemedicin
Programmet med anmälningsalternativ Klinisk laboratoriemedicin inleds med den gemensamma kursen Forskningsprocessen, 15 hp, inom biomedicinsk laboratorievetenskap (BMLV). Under termin 2 följer kursen Tillämpad laboratoriemetodik, 15 hp. Därefter läses valfria kurser om 15 hp under termin 3. Därefter läses valfria kurser på avancerad nivå om totalt 15 hp (eller kursen Examensarbete, 15 hp för den som väljer att avsluta med en magisterexamen). Termin 5 läses kursen Forskningsöversikt och design, 15 hp och under termin 6 påbörjas det självständiga arbetet med kursen Examensarbete, 45 hp som sedan fortsätter under återstående terminer.

Inriktningen leder till examen med huvudområdet biomedicinsk laboratorievetenskap.

EXAMEN

Magisterexamen
En magisterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 60 högskolepoäng, varav minst 45 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 30 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde (kurser med beteckningen A1N/A1F/A1E) inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng med beteckningen A1E.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

Masterexamen
En masterexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 120 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng på avancerad nivå, varav minst 60 högskolepoäng med fördjupning inom ett huvudområde (kurser med beteckningen A1N/A1F/A1E och A2E) inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 30 högskolepoäng med beteckningen A2E.

Därtill ställs krav på avlagd kandidatexamen, konstnärlig kandidatexamen, yrkesexamen om minst 180 högskolepoäng eller motsvarande utländsk examen.

BEHÖRIGHETSVILLKOR

Bild- och funktionsdiagnostik

Av Socialstyrelsen utfärdad legitimation som röntgensjuksköterska eller biomedicinsk analytiker samt motsvarande respektive yrkesexamen om 180 högskolepoäng, där ett självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng ingår. Dessutom krävs kunskaper motsvarande Svenska 3 eller B och Engelska 6 eller B. Därtill krävs yrkeserfarenhet som röntgensjuksköterska eller biomedicinsk analytiker motsvarande minst ett års heltidstjänstgöring.

Klinisk laboratoriemedicin

Av Socialstyrelsen utfärdad Legitimation som biomedicinsk analytiker samt motsvarande yrkesexamen om 180 högskolepoäng, där ett självständigt arbete om minst 15 högskolepoäng ingår. Dessutom krävs kunskaper motsvarande Svenska 3 eller B och Engelska 6 eller B. Därtill krävs yrkeserfarenhet som biomedicinsk analytiker motsvarande minst ett års heltidstjänstgöring.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Antal högskolepoäng tagna senast sista anmälningsdag.

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Undervisningen bedrivs normalt på svenska, men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisningen bedrivs på distans men med ett antal campusförlagda träffar i Örebro varje termin. Omfattningen av den campusförlagda aktiviteten beror på valt alternativ. Administration och övrig utbildning sker via internet och lärplattform. För att läsa på distans krävs tillgång till en internetansluten dator. Utbildningen är både teoretisk och praktisk.

Universitetet anvisar plats för verksamhetsförlagd utbildning, företrädesvis inom Örebro län. Verksamhetsförlagd utbildning kan medföra merkostnad för studenten i form av resor och bostad.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Information

Den som antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningstillfället.

Den som har beviljats att fortsätta studierna efter ett studieuppehåll har rätt att fortsätta utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället.

Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan eller i särskilt beslut.