UTBILDNINGSPLAN

Röntgensjuksköterskeprogrammet, 180 högskolepoäng

Diagnostic Radiology Nursing Programme, 180 Credits

Programkod: VRS1Y
Utbildningsnivå: Grundnivå
Inrättat: 2001-09-27 (CF 516/2001)
Fastställd: 2020-03-02 (ORU 2020/01556)
Ikraftträdande: Höstterminen 2020
Beslutad av: Fakultetsnämnden för medicin och hälsa
Institution: Institutionen för hälsovetenskaper

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

RÖNTGENSJUKSKÖTERSKEEXAMEN
För röntgensjuksköterskeexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som röntgensjuksköterska.

Kunskap och förståelse
För röntgensjuksköterskeexamen ska studenten

  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
  • visa kunskap om fysikaliska, biologiska och tekniska aspekter på bild- och funktionsdiagnostik.
  • visa kunskap i planering, ledning och samordning av vårdarbetet, och
  • visa kunskap om relevanta författningar

Färdighet och förmåga
För röntgensjuksköterskeexamen ska studenten

  • visa på förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående planera och genomföra undersökningar och behandlingar utifrån patientens behov och förutsättningar,
  • visa förmåga att medverka till att all bestrålning av patienten ska vara optimerad med avseende på stråldoser samt att strålskyddsföreskrifter följs i enlighet med aktuella författningar,
  • visa förmåga att hantera läkemedel på ett adekvat sätt samt kunna informera patienten om läkemedel, deras effekt och biverkningar,
  • visa förmåga att initiera metodförbättring och kvalitetssäkring,
  • visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
  • visa förmåga att informera och undervisa olika grupper samt genomföra handledande uppgifter,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar och dokumentera dessa,
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
  • visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika grupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

Värderingsförmåga och hållningssätt
För röntgensjuksköterskeexamen ska studenten

  • visa självkännedom och empatisk förmåga,
  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

KANDIDATEXAMEN
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten

  • visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
  • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

KURSER

  • Radiografi, Introduktion och vetenskaplig metod, 15 högskolepoäng (G1N)
  • Medicin, Fysiologi med grundläggande anatomi, 15 högskolepoäng (G1N)
  • Radiografi, Strålningsfysik, teknik och projektionslära, 15 högskolepoäng (G1N)
  • Medicin, Sjukdomslära med farmakologi, 15 högskolepoäng (G1N)
  • Medicin, Anatomi, 7,5 högskolepoäng (G1F)
  • Radiografi, Strålningsfysik, metodik och bildbehandling, 15 högskolepoäng (G1F)
  • Omvårdnadsvetenskap, Teori och tillämpning, 15 högskolepoäng (G1F)
  • Radiografi, Tillämpad metodik I, 15 högskolepoäng (G1F)
  • Omvårdnadsvetenskap, Akut och svårt sjuk patient, 7,5 högskolepoäng (G1F)
  • Radiografi, Tillämpad metodik II, 22,5 högskolepoäng (G2F)
  • Medicin, Diagnostik inom radiologi, 7,5 högskolepoäng (G2F)
  • Radiografi, Tillämpad metodik III, 7,5 högskolepoäng (G2F)
  • Radiografi, Examensarbete, 15 högskolepoäng (G2E)
  • Radiografi, Arbetsledning, kvalitetsarbete och evidens, 7,5 högskolepoäng (G2F)

UTBILDNINGENS HUVUDSAKLIGA UPPLÄGG

Programmet omfattar 180 högskolepoäng (hp). Dessa fördelar sig på huvudområdena radiografi 112,5 hp, medicin 45 hp och omvårdnadsvetenskap 22,5 hp. Programmets första termin inleds med Introduktion och vetenskaplig metod inom huvudområdet Radiografi. Därefter följer kursen Fysiologi med grundläggande anatomi 15 hp inom huvudområdet Medicin.

EXAMEN

Röntgensjuksköterskeexamen
Röntgensjuksköterskeexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng. Inom ramen för kursfordringarna ska studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Medicine kandidatexamen
En medicine kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav

  • minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom ett huvudområde inrättat för examen med förledet medicine (kurser med beteckningen G1N, G1F/G1E och G2F/G2E) inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng med beteckningen G2E,
  • minst 30 högskolepoäng inom annat huvudområde/andra huvudområden inrättat/de för examen med förledet medicine.

BEHÖRIGHETSVILLKOR

Grundläggande behörighet samt Matematik 2a / 2b / 2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b / 1a1 +1a2 (områdesbehörighet A14)

eller

Grundläggande behörighet samt Matematik B, Naturkunskap B och Samhällskunskap A (områdesbehörighet 16)

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (66 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (34 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Undervisningen bedrivs normalt på svenska, men undervisning på engelska kan förekomma.

Verksamhetsförlagd utbildning kan ske utanför Örebro län.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Information

Den som antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningstillfället.

Den som har beviljats att fortsätta studierna efter ett studieuppehåll har rätt att fortsätta utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället.

Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan eller i särskilt beslut.