UTBILDNINGSPLAN

Sjuksköterskeprogrammet, 180 högskolepoäng

Nursing Programme, 180 Credits

Programkod: VSJ1Y
Utbildningsnivå: Grundnivå
Inrättat: 1995-06-30
Fastställd: 2021-06-09 (ORU 2021/03292)
Ikraftträdande: Höstterminen 2022
Beslutad av: Fakultetsnämnden för medicin och hälsa
Institution: Institutionen för hälsovetenskaper

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

SJUKSKÖTERSKEEXAMEN
För att erhålla sjuksköterskeexamen ska studenten visa sådan kunskap och förmåga som krävs för behörighet som sjuksköterska.

Kunskap och förståelse
För sjuksköterskeexamen ska studenten

  • visa kunskap om områdets vetenskapliga grund och kännedom om aktuellt forsknings- och utvecklingsarbete samt kunskap om sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet och sambandets betydelse för yrkesutövningen,
  • visa kunskap i planering, ledning och samordning av vård- och hälsoarbetet,
  • visa kunskap om förhållanden i samhället som påverkar barns, kvinnors och mäns hälsa,
  • visa kunskap om mäns våld mot kvinnor och våld i nära relationer, och
  • visa kunskap om relevanta författningar.

Färdighet och förmåga
För sjuksköterskeexamen ska studenten

  • visa förmåga att självständigt och i samverkan med patienten och närstående identifiera vårdbehov, upprätta omvårdnadsplan samt ge vård och behandling,
  • visa förmåga att hantera läkemedel på ett adekvat sätt samt kunna informera patienten om läkemedlens effekter och biverkningar,
  • visa förmåga att identifiera behov av och genomföra hälsofrämjande och förebyggande arbete,
  • visa förmåga att initiera metodförbättring och kvalitetssäkring,
  • visa förmåga att tillämpa sitt kunnande för att hantera olika situationer, företeelser och frågeställningar utifrån individers och gruppers behov,
  • visa förmåga att informera och undervisa olika grupper samt att genomföra handledande uppgifter,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera åtgärder och behandlingsresultat med berörda parter samt i enlighet med relevanta författningar dokumentera dessa,
  • visa förmåga till lagarbete och samverkan med andra yrkesgrupper, och
  • visa förmåga att kritiskt granska, bedöma och använda relevant information samt att diskutera nya fakta, företeelser och frågeställningar med olika målgrupper och därmed bidra till utveckling av yrket och verksamheten.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För sjuksköterskeexamen ska studenten

  • visa självkännedom och empatisk förmåga,
  • visa förmåga att med helhetssyn på människan göra åtgärdsbedömningar utifrån relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter med särskilt beaktande av de mänskliga rättigheterna,
  • visa förmåga till ett professionellt förhållningssätt gentemot patienter och deras närstående, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att fortlöpande utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

KANDIDATEXAMEN
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten

  • visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
  • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

KURSER

  • Omvårdnadsvetenskap, Introduktion till sjuksköterskeprofessionen, 7,5 högskolepoäng (G1N)
  • Omvårdnadsvetenskap, Förbättringskunskap och vetenskaplig metod, 7,5 högskolepoäng (G1N)
  • Medicin, Fysiologi med anatomi, 15 högskolepoäng (G1N)
  • Omvårdnadsvetenskap, Grundläggande omvårdnad och hälsopsykologi, 15 högskolepoäng (G1N)
  • Medicin, Klinisk medicin I, 15 högskolepoäng (G1N)
  • Omvårdnadsvetenskap, Klinisk omvårdnad I, samt informatik, 22,5 högskolepoäng (G1F)
  • Medicin, Klinisk medicin II, 7,5 högskolepoäng (G1F)
  • Omvårdnadsvetenskap, Evidensbaserad vård och vetenskaplig metod, 7,5 högskolepoäng (G1F)
  • Omvårdnadsvetenskap, Klinisk omvårdnad II, kommunikation och lärande, 22,5 högskolepoäng (G2F)
  • Omvårdnadsvetenskap, Hälsofrämjande arbete samt psykisk ohälsa, 15 högskolepoäng (G2F)
  • Omvårdnadsvetenskap, Examensarbete Kandidat, 15 högskolepoäng (G2E)
  • Omvårdnadsvetenskap, Klinisk omvårdnad III, arbetsledning, teamarbete och yrkesroll 15 högskolepoäng (G2F)
  • Omvårdnadsvetenskap, Klinisk omvårdnad IV samt geriatrisk och palliativ vård, 15 högskolepoäng (G2F)

UTBILDNINGENS HUVUDSAKLIGA UPPLÄGG

Inom ramen för utbildningen läser studenten 142,5 högskolepoäng (hp) inom omvårdnadsvetenskap som är utbildningens huvudområde. Dessutom läser studenten 37,5 hp inom området medicin. För att utveckla ett helhetsperspektiv integreras dessa båda kunskapsområden. Studentaktivt lärande är genomgående i programmet, där studenten tar ansvar för sitt lärande och personliga utveckling. Utbildningen förbereder för ett livslångt lärande, det vill säga att studenten lär sig att ständigt söka ny kunskap för att utveckla kompetens och beredskap att handla i ett föränderligt arbetsliv och samhälle.
Inom ramen för utbildningens olika kunskapsområden används olika pedagogiska verktyg som stöd för studenternas möjligheter att utveckla sina kunskaper, färdigheter och förhållningssätt i relation till sin kommande yrkesroll. De pedagogiska verktygen utgörs av exempelvis casemetodik, föreläsningar, grupparbeten och seminarier. Studenterna förbereds i olika medicin-tekniska moment med preklinisk träning och laborationer på kliniskt träningscenter. Verksamhetsförlagd utbildning inom slutenvård, kommunal vård, öppen hälso- och sjukvård, samt fältstudieringår. I programmet ingår ett självständigt arbete inom huvudområdet, omfattande 15 hp. Kurserna läses i den ordning som framgår under rubriken ovan. I den första kursen i programmet, Introduktion till sjuksköterskeprofessionen, får studenten kunskap om den historiska utvecklingen, begrepp i huvudområdet och etik. Sjuksköterskans kärnkompetenser introduceras, och följs sedan upp inom olika kurser. I denna första kurs gör studenterna fältstudier i klinisk verksamhet, för att få en inblick i och öka sin förståelse för den kommande yrkesrollen.

EXAMEN

Sjuksköterskeexamen
Sjuksköterskeexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng. Inom ramen för kursfodringarna ska studenten ha fullgjort ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng.

Medicine kandidatexamen
En medicine kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav

  • minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom ett huvudområde inrättat för examen med förledet medicine (kurser med beteckningen G1N, G1F/G1E och G2F/G2E) inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng med beteckningen G2E,
  • minst 30 högskolepoäng inom annat huvudområde/andra huvudområden inrättat/de för examen med förledet medicine.

BEHÖRIGHETSVILLKOR

Grundläggande behörighet samt Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (66 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (34 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Undervisningen bedrivs normalt på svenska, men undervisning på engelska kan förekomma.

Undervisning på annat nordiskt språk kan förekomma.

Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning med landsting och kommuner i länet samt även med landsting utanför länet. Studenten anvisas utbildningsplatser för verksamhetsförlagd utbildning, företrädesvis till verksamheter som ingår i de tecknade avtalen, vilket kan medföra att verksamhetsförlagd utbildning förläggs utanför utbildningsort/hemort. Studenten har ej rätt att själv bestämma utbildningsplats för verksamhetsförlagd utbildning. Verksamhetsförlagd utbildning kan medföra merkostnad för studenten i form av resor och bostad.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Information

Den som antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningstillfället.

Den som har beviljats att fortsätta studierna efter ett studieuppehåll har rätt att fortsätta utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället.

Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan eller i särskilt beslut.