UTBILDNINGSPLAN

Kandidatprogram i tillämpad hörselvetenskap, inriktning hörselvårdande verksamhet, 180 högskolepoäng

Bachelor programme in Applied Audiology, with a Specialisation in Hearing Health Care, 180 Credits

Programkod: VTH1K
Utbildningsnivå: Grundnivå
Inrättat: 2024-01-30 (ORU 2024/00380)
Fastställd: 2024-01-30 (ORU 2024/00380)
Ikraftträdande: Höstterminen 2024
Beslutad av: Fakultetsnämnden för medicin och hälsa
Institution: Institutionen för hälsovetenskaper

UTBILDNINGENS MÅL

Mål för utbildning på grundnivå

Utbildning på grundnivå ska utveckla studenternas

  • förmåga att göra självständiga och kritiska bedömningar,
  • förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa problem, och
  • beredskap att möta förändringar i arbetslivet.

Inom det område som utbildningen avser ska studenterna, utöver kunskaper och färdigheter, utveckla förmåga att

  • söka och värdera kunskap på vetenskaplig nivå,
  • följa kunskapsutvecklingen, och
  • utbyta kunskaper även med personer utan specialkunskaper inom området.

(1 kap. 8 § högskolelagen)

Mål för utbildningsprogrammet

KANDIDATEXAMEN
Kunskap och förståelse
För kandidatexamen ska studenten

  • visa kunskap och förståelse inom huvudområdet för utbildningen, inbegripet kunskap om områdets vetenskapliga grund, kunskap om tillämpliga metoder inom området, fördjupning inom någon del av området samt orientering om aktuella forskningsfrågor.

Färdighet och förmåga
För kandidatexamen ska studenten

  • visa förmåga att söka, samla, värdera och kritiskt tolka relevant information i en problemställning samt att kritiskt diskutera företeelser, frågeställningar och situationer,
  • visa förmåga att självständigt identifiera, formulera och lösa problem samt att genomföra uppgifter inom givna tidsramar,
  • visa förmåga att muntligt och skriftligt redogöra för och diskutera information, problem och lösningar i dialog med olika grupper, och
  • visa sådan färdighet som fordras för att självständigt arbeta inom det område som utbildningen avser.

Värderingsförmåga och förhållningssätt
För kandidatexamen ska studenten

  • visa förmåga att inom huvudområdet för utbildningen göra bedömningar med hänsyn till relevanta vetenskapliga, samhälleliga och etiska aspekter,
  • visa insikt om kunskapens roll i samhället och om människors ansvar för hur den används, och
  • visa förmåga att identifiera sitt behov av ytterligare kunskap och att utveckla sin kompetens.

(bilaga 2, högskoleförordningen)

KURSER

  • Hörselvetenskap, Kommunikation, ljudmiljö och akustik, 15 hp (G1N)
  • Hörselvetenskap, Beteende- och samhällsvetenskapliga perspektiv, 15 hp (G1N)
  • Hörselvetenskap, Vetenskaplig grundkurs, 8 hp (G1N)
  • Hörselvetenskap, Hörsel- och balanssystemens anatomi och fysiologi, 8 hp (G1F)
  • Hörselvetenskap, Psykoakustik, akustisk fonetik och talperception, 14 hp (G1F)
  • Hörselvetenskap, Tillämpad hörselvetenskap I, 30 hp (G2F)
  • Hörselvetenskap, Tillämpad hörselvetenskap II, 30 hp (G2F)
  • Hörselvetenskap, Tillämpad hörselvetenskap III, 17 hp (G2F)
  • Hörselvetenskap, Vetenskaplig teori och metod, 13 hp (G2F)
  • Hörselvetenskap, Examensarbete, 15 hp (G2E)
  • Hörselvetenskap, Barnaudiologi, 6 hp (G2F)
  • Hörselvetenskap, Profession och verksamhet, 6 hp (G2F)
  • Hörselvetenskap, Tillämpad hörselvetenskap IV, 3 hp (G2F)

UTBILDNINGENS HUVUDSAKLIGA UPPLÄGG

Programmet omfattar 180 högskolepoäng och leder till en kandidatexamen med hörselvetenskap som huvudområde. I utbildningen ingår såväl teoretiska studier som verksamhetsförlagd utbildning. I utbildningen tas även internationaliserings- och genusperspektivet i beaktande samt aspekter av hållbar utveckling i relation till främst hälsa, livskvalitet och jämställdhet.

Programmet inleds med kursen Hörselvetenskap, Kommunikation, ljudmiljö och akustik, om 15 hp. Kurserna läses därefter i den ordning som anges under föregående rubrik. Huvudområdet hörselvetenskap tar sin utgångspunkt i studiet av människan som kommunicerande varelse samt den omgivande ljudmiljöns inverkan på kommunikationen. Studierna grundar sig på hörselns betydelse för kommunikationen både vid normalt hörande och vid nedsatt hörförmåga. Under utbildningens första år inhämtas grundläggande kunskap om huvudområdets vetenskapliga grund, kommunikation, akustik, ljud och ljudmiljö, grundteorier inom beteende- och samhällsvetenskap, samt inom vetenskapsteori, forskningsmetodik och statistik, hörselsystemens uppbyggnad och funktion samt kunskap om psykoakustik, akustisk fonetik och talperception.

Under utbildningens andra år fördjupas den tidigare inhämtade kunskapen, både genom en fördjupning inom huvudområdet och genom praktiska tillämpningar med fokus på hörselskador och deras diagnostisering samt rehabilitering av personer med hörselnedsättning. Studierna belyser konsekvenser av en påverkad hörsel- och kommunikationsfunktion utifrån ett tvärvetenskapligt angreppssätt där studenten tränas att se och beskriva samband mellan människans kommunikationsförmåga och inre respektive yttre påverkande faktorer.

Under utbildningens tredje år vidareutvecklas dels studentens kunskap om den tillämpade hörselvetenskapen, dels den vetenskapliga skolningen. Denna vidareutveckling sker genom fördjupning inom audiologisk diagnostik, audiologisk rehabilitering och prevention med avseende på både barn och vuxna samt en introduktion hur kunskaperna kan användas inom hörselvårdande verksamhet. Under sista terminen läser studenten även kursen Hörselvetenskap, Examensarbete, 15 hp där det huvudsakliga innehållet består av ett självständigt arbete om 15 hp.

EXAMEN

Kandidatexamen
En kandidatexamen uppnås efter att studenten fullgjort kursfordringar om 180 högskolepoäng, varav minst 90 högskolepoäng med successiv fördjupning inom ett huvudområde (kurser med beteckningen G1N, G1F/G1E och G2F/G2E) inklusive ett självständigt arbete (examensarbete) om minst 15 högskolepoäng med beteckningen G2E.

BEHÖRIGHETSVILLKOR

Grundläggande behörighet samt Engelska 6, Matematik 2a eller 2b eller 2c, Naturkunskap 2 och Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. Dessutom krävs 20 credits (fein) i isländska, varav minst 10 på nivå 3, från isländsk gymnasieskola.

För tillträde till kurser inom programmet kan andra behörighetsvillkor ställas än ovanstående. Dessa villkor föreskrivs genom aktuell kursplan.

URVAL OCH PLATSGARANTI

Betyg (66 procent av platserna) och resultat från högskoleprovet (34 procent av platserna).

Den som antagits till programmet har platsgaranti till kurser inom programmet i den utsträckning och i den omfattning som framgår av utbildningsplanen. Platsgarantin omfattar högst 30 högskolepoäng per termin och gäller under förutsättning att den studerande uppfyller kraven för den särskilda behörigheten.

ÖVRIGA FÖRESKRIFTER

Undervisningen bedrivs normalt på engelska, men undervisning på svenska kan förekomma.

Utbildningen bedrivs huvudsakligen på distans, men viss fysisk närvaro fordras. Kravet på fysisk närvaro under programmets sex terminer uppgår till cirka 20 veckor på studieorten. Boende och resor ordnas och bekostas av studenten och kan innebära merkostnader.

Örebro universitet har tecknat avtal om samverkan kring verksamhetsförlagd utbildning med internationella parter, till vilka en studieort har kopplats. Den verksamhetsförlagda utbildningen genomförs på den studieort till vilken studenten har antagits. Utbildningsplats för verksamhetsförlagd utbildning anvisas av universitetet.

För att studera på distans krävs tillgång till en internetansluten dator med god internetuppkoppling samt headset och webbkamera. Studenten förväntas delta i både ljud och bild vid distansförlagda utbildningsaktiviteter.

För de i programmet ingående kurserna anges de föreskrifter som gäller för respektive kurs i kursplanen. Information om regler för utbildning på grundnivå och avancerad nivå (till exempel antagning, examination, tillgodoräknande och examina samt delegationer) nås via Örebro universitets webbsida, https://www.oru.se.

ÖVERGÅNGSBESTÄMMELSER

Information

Den som antagits till och registrerats på programmet har rätt att genomföra utbildningen enligt den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället och i enlighet med den studietakt som gällde vid antagningstillfället.

Den som har beviljats att fortsätta studierna efter ett studieuppehåll har rätt att fortsätta utbildningen i enlighet med den utbildningsplan som gällde vid antagningstillfället.

Rätten att examineras på kurser som reviderats eller avvecklats regleras i respektive kursplan eller i särskilt beslut.